12 juni 2015 -
Uit onderzoek van Widespace blijkt dat een mobiele advertentie met een swipe-formaat door 28 procent meer smartphone-gebruikers onthouden wordt dan een mobiele advertentie met een statisch takeover-formaat.
Widespace verzamelde deze inzichten via zijn Brand Impact Surveys; mobiele enquêtes onder 100 miljoen unieke smartphone-gebruikers per maand. De relevantie van swipe-advertenties ligt tot wel 100 procent hoger dan de relevantie van statische advertenties, omdat de adverteerder hierbij lang niet zoveel gegevens over gebruikersvoorkeuren kan aflezen als bij swipe-advertenties. Bovendien zoeken gebruikers bijna 4,5 keer vaker naar meer informatie door te swipen binnen een banner dan door verder te klikken naar een andere website.
Interactie leidt tot betrokkenheid
Uit de gegevens blijkt dat advertentieformaten op basis van interactie voor veel meer betrokkenheid zorgen. Adverteerders kunnen hiermee een tot drie keer zo hoge relevantie behalen bij de mobiele gebruiker. Bij swipe-advertenties vegen gebruikers over het scherm om zelf te bepalen wat zij willen zien. De interactie met de advertentie is hierdoor vele malen beter dan bij statische takeover-formaten.
"Digitale advertentiecampagnes worden vaak door middel van het aantal clicks op waarde geschat. Maar het is juist de interactie met de consument die het verschil maakt voor het uiteindelijke resultaat," zegt Adrian McDonald, Chief Product Officer bij Widespace. "Swipe is een goed voorbeeld van een high performance advertentieformaat en speelt een belangrijke rol in het verhogen van de doelgroeprelevantie."
Meer investeringen in mobile
Onderzoek dat eerder dit jaar uitgevoerd werd door Actiepagina.nl toont aan dat 87 procent van de marketeers van plan is om de investeringen in mobile te verhogen en dat ruim de helft van de marketeers bereid is in nieuwe technologieën te investeren alvorens deze worden getest op hun ROI.
Gericht targetten
"Het wordt voor merken steeds belangrijker om de doelgroep gericht te targetten in plaats van een boodschap zo breed mogelijk uit te dragen," vervolgt McDonald. "Gericht adverteren met een advertentieformaat dat aansluit bij de gewenste ervaring van de ontvanger, werkt zoveel effectiever voor de adverteerder. De conversie neemt toe en analyse van de resultaten leidt tot veel duidelijkere inzichten in klantbehoeften. Deze trend geeft duidelijk weer dat de toekomst van mobile advertising steeds minder gericht zal zijn op click-gebaseerde technologie en meer gaat leunen op voorspellende algoritmes die alle stadia van het aankoopproces van de consument raken."