9 juni 2015 -
De totale bestedingen binnen de wereldwijde entertainment- en mediamarkt blijven de komende vijf jaar groeien met gemiddeld vijf procent per jaar.
Digitale reclamebestedingen zullen naar verwachting toenemen met gemiddeld twaalf procent per jaar, tegenover een bescheiden groei van 1,2 procent per jaar in niet-digitale uitgaven. Dit blijkt uit de PwC Global Entertainment & Media Outlook 2015-2019.
Internetreclame
Internetreclame groeit met 10,7 procent per jaar en gaat naar verwachting in 2018 de bestedingen aan TV-reclame voorbij. De toenemende wereldwijde internetdichtheid is een belangrijk fundament voor de groei van internetreclame. In 2017 heeft meer dan de helft van de wereldbevolking toegang tot mobiel internet. Ennél van Eeden, mediaspecialist bij PwC: "Het mobiele internetgebruik is een belangrijke katalysator voor onder andere betaalde muziek- én videostreaming diensten. De consument besteedt steeds meer tijd op mobiele apparaten en dit trekt weer forse reclamebestedingen aan." De Global Entertainment & Media Outlook 2015-2019 van PwC voorspelt een jaarlijkse groei in mobiele internetreclame van 23 procent per jaar gedurende de komende vijf jaar.
Videocontent
Volgens Van Eeden verandert de manier waarop wij videocontent tot ons nemen in een rap tempo. Door de opkomst van aanbieders zoals Netflix raakt de consument snel gewend aan reclamevrije content van hoogwaardige kwaliteit, die hij overal kan consumeren. Ook 'binge viewing" - i.e. de hele televisieserie in één keer achter elkaar kijken - is een belangrijke trend. Dit heeft weerslag op de krimp aan bestedingen in TV-aansluitingen en zet een rem op de groei in traditionele TV-reclame.
Niet-digitaal
Er zijn ook lichtpuntjes in niet-digitale mediabestedingen. Volgens de Global Entertainment & Media Outlook van PwC groeit de komende vijf jaar de wereldwijde bioscoopmarkt met ruim vier procent per jaar (in China zelfs met vijftien procent per jaar) en blijven live muziekconcerten razend populair en groeit dit segment een kleine drie procent per jaar.
"De consument maakt geen onderscheid tussen digitaal of niet-digitaal. Waar het om gaat, is dat de keuze bij de consument ligt en digitaal maakt dit mogelijk. De consument bepaalt wat, waar, wanneer en hoe hij content tot zich neemt," aldus Van Eeden. "Het advies aan bedrijven in deze sector is dan ook drieledig: innoveer rond het product en de beleving ervan, ontwikkel relaties met consumenten die via verschillende kanalen verlopen én zet mobiel (met in toenemende mate video) centraal."