Meest trotse medewerkers werken in de commerciële sector
8 juni 2015 -
Medewerkers in de commerciële sector zijn bijzonder trots op hun werkgever. Organisatietrots scoort bij profit organisaties een 7,4, ten opzichte van een 6,7 in de non-profit sector.
Dat blijkt uit het onderzoeksrapport 'Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2015', dat eind maart landelijk gepubliceerd wordt door Effectory.
Goud waard
"Organisatietrots is heel waardevol," vertelt Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory. "Trotse medewerkers vinden hun organisatie oprecht leuk en maken veel reclame voor hun werkgever. Ze zijn bereid om zich extra in te zetten om bij te dragen aan het succes van de organisatie. Een trotse medewerker kost een organisatie niks extra's, maar levert wel heel veel positiviteit op - zowel op de werkvloer als daarbuiten. Trotse medewerkers zijn daarom goud waard!"
Veel binding met de organisatie
Waar komt de hoge score op organisatietrots in de profit sector vandaan? "Medewerkers van commerciële organisaties voelen over het algemeen meer binding met hun werkgever dan met het werk dat zij uitvoeren," vertelt Heezen. "In de non-profit sector zien we precies het omgekeerde. Een arts of brandweerman identificeert zich vooral met zijn of haar beroep. Medewerkers in de profit sector identificeren zich meer met hun werkgever. Zij hebben vaak goede arbeidsvoorwaarden, kunnen snel schakelen en werken regelmatig voor bekende organisaties met aansprekende reputaties. Hier komt de trots op hun werkgever vandaan."
Hoge betrokkenheid
Hierop aansluitend is de betrokkenheid binnen de commerciële sector hoog. In de Productiesector is bijna 85 procent van de medewerkers betrokken, in de Bouwsector ruim 76 procent, in de sector Zakelijke Dienstverlening bijna 74 procent en in de Retailsector bijna 73 procent. Ter vergelijking, de non-profit sectoren Onderwijs en Overheid scoren lager, respectievelijk 70 procent en 68 procent. Uitzondering op de regel is de Zorgsector: het percentage betrokken medewerkers is hier bijna net zo hoog als in de profit sectoren, bijna 79 procent. "De commerciële sector heeft best wat schade en imagodeuken opgelopen tijdens de financiële crisis," vertelt Heezen. "Maar de medewerkers staan ondanks dat nog steeds vierkant achter hun werkgevers. Dat is mooi om te zien."
Mijn ervaring, als voormalig brandweerman, is dat het uitoefenen van mijn beroep en maatschappelijke hulp bieden bovenaan mijn agenda stonden. In de commerciële sector ligt dit inderdaad anders.