Connected car wordt speerpunt in de auto-industrie
4 juni 2015 -
De samenkomst van de digitale wereld en de auto-industrie brengt enorme veranderingen met zich mee. Door de integratie van informatietechnologie en externe diensten in auto’s verandert de rijervaring, mobiliteit van bestuurders en autoproductie in zijn geheel.
PAC en Cognizant hebben in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk onderzoek gedaan naar de ‘connected car’. Er werd onderzocht wat de strategieën van Europese autofabrikanten zijn om connected car-technologieën en -diensten te ontwikkelen en in te zetten door gebruik te maken van cloud computing, big data en Internet of Things.
Connected car-oplossingen
Europese autofabrikanten menen dat connected car-diensten in de toekomst een vereiste worden van klanten (98 procent). Het onderzoek laat zien dat er momenteel twee groepen kunnen worden onderscheiden als het gaat om connected cars in de Europese auto-industrie. Ten eerste zijn er ‘early adopters’ die al diensten in de markt aanbieden of hun oplossingen en diensten uitrollen (35 procent). De andere groep (55 procent) is momenteel bezig met het ontwikkelen en ontwerpen van hun versie van de connected car.
De meest aangeboden diensten op dit moment zijn milieu- (69 procent), nieuws- (61 procent) en navigatiediensten (52 procent). Op de middellange termijn zal dit verschuiven naar rij-assistentie (21 procent) en veiligheidsdiensten (veertien procent). De ontwikkeling van connected car-technologieën bereikt dus een steeds grotere mate van volwassenheid.
Uitdagingen
Voor het succesvol ontwikkelen van connected cars is het van belang dat standaarden voor technologie, softwareontwikkeling en dienstverlening worden geïmplementeerd en geadopteerd. Toch verschillen de meningen enorm als het gaat over hoe dit moet worden gedaan en welke standaarden moeten worden toegepast. Voor 38 procent van de respondenten is het gebrek aan geconsolideerde standaarden een uitdaging. Daarnaast zijn ondervraagden bezorgd over nieuwkomers op de markt (36 procent) en de integratie van verschillende technologieën en ecosystemen van dienstverleners (35 procent).
Autofabrikanten zijn van mening dat bestaande bedrijfsmodellen tevens moeten worden aangepast. Hieronder vallen een consistente gebruikerservaring (72 procent) en een adequaat facturatiemodel (70 procent). Beiden zijn nog steeds grote uitdagingen in de sector.
Ondanks bezorgdheid om de beveiliging van connected cars biedt 42 procent van de autofabrikanten al beveiligingsdiensten aan, zoals het volgen van een gestolen voertuig. Twintig procent van de respondenten is van plan deze dienst in de nabije toekomst te introduceren.
Ontwikkeling connected car-oplossingen
Over het algemeen heeft de meerderheid van de Europese autofabrikanten vertrouwen in hun eigen competenties om connected car-oplossingen te ontwikkelen. Toch zijn ze zich ook bewust dat ze misschien niet in staat zijn om helemaal zelf oplossingen en diensten te implementeren. Daarom is de meerderheid van de autofabrikanten en -leveranciers van plan producten te ontwikkelen samen met externe dienstverleners (69 procent). De meest gevraagde diensten zijn softwareontwikkeling (95 procent), beveiliging (90 procent) en testdiensten (87 procent). Consulting en IT-diensten zijn voor meer dan 30 procent van de Europese autofabrikanten erg belangrijk.
Vraagtekens bij investeringen
Autofabrikanten investeren met name in beveiliging, infotainment en connectiviteit in de auto. Toch zijn er momenteel bepaalde overwegingen die sommige organisaties ervan weerhouden om meer te investeren in de ontwikkeling van connected car-oplossingen. Van alle ondervraagde CxO’s (Chief Experience Officers) geeft 64 procent aan dat de connected car momenteel geen focus is en 50 procent maakt zich zorgen over de kosten die dit met zich meebrengt. Daarnaast is 23 procent van de Europese autofabrikanten terughoudend om te investeren door onduidelijkheid over de klantverwachtingen en hoge operationele kosten (achttien procent).
"De connected car is niet langer een toekomstdroom. Door mogelijkheden rond social, mobile, analytics en cloud (SMAC) te integreren en meer gebruik te maken van telematicatechnologie kunnen fabrikanten onderscheidende producten maken in een markt waarin consumenten juist vaak dezelfde mogelijkheden aangeboden krijgen van verschillende autofabrikanten," aldus Prasad Satyavolu, Global Head of Innovation, Manufacturing & Logistics bij Cognizant.