Nederlander wil subsidie van overheid voor aanschaf e-bike
19 mei 2015 -
Ruim zes op de tien Nederlanders vindt dat de overheid het gebruik van e-bikes niet voldoende stimuleert.
Daarnaast wil bijna de helft van de Nederlanders (46 procent) dat de overheid met subsidie bijdraagt aan het bekostigen van de aankoop van e-bikes. Dit blijkt uit onderzoek* van Shimano.
Fietspaden
Steeds vaker zijn e-bikes op de Nederlandse fietspaden te vinden. En dit kunnen er na overheidsstimulering nog meer worden als het aan de consument ligt. Naast het bijdragen middels een subsidie, geven Nederlanders namelijk aan dat de overheid ook op andere manieren het gebruik van e-bikes kan stimuleren. De twee voornaamste manieren zijn door informatie te verstrekken over de gezondheidsvoordelen van e-bikes (23 procent) en door e-bike testdagen te organiseren (dertien procent). Uit het onderzoek blijkt dat met name ouderen behoefte hebben aan voorlichting (39 procent) en het testen van een e-bike (40 procent).
Alternatief voor openbaar vervoer
Dat er onbenutte kansen liggen voor e-bike retailers blijkt uit het feit dat maar liefst 65 procent van de Nederlanders in plaats van het openbaar vervoer voor een e-bike zou kiezen als deze beschikbaar zou zijn. De belangrijkste reden om te kiezen voor een e-bike (43 procent) is de onafhankelijkheid die het oplevert: je hoeft geen vertrektijden meer in de gaten te houden. Daarnaast speelt ook de gezondheid een rol. Voor vier op de tien is het een manier om aan de dagelijkse beweging te komen.
Openbaar oplaadpunt e-bikes
Met name voor e-bikers die de e-bike gebruiken als alternatief voor het openbaar vervoer zijn openbare oplaadpunten van essentieel belang. Deze oplaadpunten worden steeds populairder: op steeds meer recreatieve routes worden oplaadpunten voor e-bikes geplaatst. De grootste behoefte is echter aan oplaadpunten bij winkelcentra en restaurants (38 procent). Andere zinvolle oplaadpunten zijn op plekken waar forenzen op het openbaar vervoer kunnen stappen (26 procent) bijvoorbeeld bij een treinstation of een bushalte, of bij zakendistricten (zeventien procent) als kantoorpanden en overheidsinstanties.
*Onderzoek in opdracht van Shimano uitgevoerd door Multiscope onder 1.000 respondenten, april 2015.