Medewerkers vinden eigen ontwikkeling steeds belangrijker
13 mei 2015 -
Meer en meer mensen volgen werkgerelateerde online trainingen óf zijn van plan op korte termijn ermee te beginnen. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders.
87 procent vindt leren in het algemeen (zeer) belangrijk. Van alle respondenten die het afgelopen jaar een werkgerelateerde training volgden, deed de helft dat online.
Leergedrag en leerbehoeftes
In opdracht van GoodHabitz onderzoekt Markteffect jaarlijks het leergedrag en de leerbehoeftes van Nederlanders. Bij een groeiend aantal Nederlanders staat persoonlijke ontwikkeling hoog op de agenda: in 2014 vond 80 procent leren in het algemeen (zeer) belangrijk, dit jaar is dat 87 procent. Respondenten werd eveneens gevraagd waarom ze willen leren. De motivatie is opmerkelijk: kennis opdoen (75 procent) en het ontwikkelen van vaardigheden (71 procent) worden belangrijker gevonden dan carrière maken (zeventienprocent).
Wet werk en zekerheid
Op 1 juli 2015 treedt de tweede fase van de 'Wet werk en zekerheid' in werking - een wet die werkgevers verplicht om hun werknemers te scholen. "Een goede werkgever schoolt niet alleen puur vaktechnisch", vindt Maarten Franken, directeur van GoodHabitz. "Door algemene persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, bied je medewerkers leermogelijkheden waar ze de rest van hun totale carrière van profiteren." Opvallend is dat slechts 27 procent van de respondenten het afgelopen jaar daadwerkelijk een werkgerelateerde training gevolgd heeft. "Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor leidinggevenden," stelt Franken. "Het onderzoek wijst namelijk eveneens uit dat 84 procent van de respondenten een training (zeer) waarschijnlijk volgt wanneer die door de leidinggevende wordt aanbevolen."
Online leren in de lift
Ook werd onderzocht op welke manier Nederlandse werknemers het liefst geschoold worden. Klassikaal leren is steeds minder in trek, terwijl online leren wint aan populariteit. Van alle respondenten die het afgelopen jaar een werkgerelateerde training volgden, deed exact 50 procent dat al online. Maarten Franken, directeur van GoodHabitz: "Online leren is bezig aan een indrukwekkende opmars en krijgt een steeds dominantere positie in het totale opleidingsaanbod. Uit de resultaten blijkt dat Nederlanders in de toekomst vooral gecombineerd willen leren: in de praktijk, via blended learning en online."
Het gecombineerd willen leren, blended learning, staat nu al volop in de belangstelling! Mensen willen online leren, tijd- en plaats onafhankelijk, maar ook communiceren met andere collega's en hun trainer. Dit kan ook digitaal in de vorm van Chat, Mail, Fora enz. Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat de vaardigheden in de praktijk getraind worden. Al deze manieren van leren zijn goed te beheren met een Leer Management Systeem.