Nederlanders besparen ruim miljoenen met vergelijken en overstappen
7 mei 2015 -
Nederlandse consumenten hebben tussen januari 2014 en maart 2015 gezamenlijk 327 miljoen euro bespaard met het vergelijken en overstappen naar een nieuwe energieleverancier, zorg-, of autoverzekeraar.
Het grootste deel (28,5 procent) van dit geld ging naar de spaarrekening, gevolgd door investeringen in onderhoud (11,7 procent) en schulden aflossen (10,9 procent). Dit blijkt uit de Nationale Vergelijkingsmonitor 2014-2015 van Pricewise in samenwerking met CG Selecties.
Meer dan de helft van Nederland vergelijkt
Vergelijken is in Nederland behoorlijk ingeburgerd. Meer dan de helft van de bevolking heeft in het afgelopen jaar zijn energieleverancier en zorgverzekeraar vergeleken met andere aanbieders. Een op de vier Nederlanders heeft in 2014 ook zijn autoverzekering vergeleken. Dat Nederlanders na het afsluiten relatief weinig omkijken naar hun autoverzekering, bleek al uit eerder onderzoek van Pricewise.
Vergelijken is doorgedrongen in heel Nederland, in alle lagen van de bevolking. Zowel in de randstad als in de provincies daarbuiten wordt actief vergeleken. Mannen vergelijken vaker hun energierekening en autoverzekering dan vrouwen. Voor zorgverzekeringen is dit andersom. Verder vergelijken hoogopgeleiden iets vaker dan laagopgeleiden en is vergelijken het populairst onder grootverdieners met een brutojaarsalaris van 60.000 euro of meer. Een op de vijf Nederlanders heeft nog nooit vergeleken.
Prijs veruit belangrijkste beweegreden
Bij energie en autoverzekeringen is prijs veruit de belangrijkste beweegreden om te vergelijken. Bij zorgverzekeringen ligt dit genuanceerder. Daar zijn ook het veranderen van de persoonlijke zorgbehoefte en dekking belangrijke beweegredenen. Nederlanders die niet vergelijken, geven aan tevreden te zijn met hun huidige leverancier of verzekeraar.
Pricewise-directeur Niels Brölman: "Veel Nederlanders zien elke maand een aanzienlijk deel van hun salaris opgaan aan vaste lasten. Vergelijken is de eerste stap om die lasten omlaag te brengen.' Het verbaast hem dat de laagste inkomensgroepen van alle Nederlanders het minste vergelijken. 'Naar verhouding heeft juist die groep er het meeste baat bij."
Van de Nederlanders die energie en zorgverzekeringen vergelijken, gebruikt 80 procent vergelijkingssites. Voor autoverzekeringen ligt dit percentage op 55 procent. 28 procent vergelijkt liever op eigen houtje en 20 procent vertrouwt dit toe aan een tussenpersoon. Vergelijkingssites worden vooral gebruikt vanwege het gemak en de tijdsbesparing.
Energiemarkt populairste overstapdomein
Van alle markten die Pricewise heeft onderzocht, wordt er in de energiemarkt veruit het vaakst overgestapt: 10,5 procent van alle huishoudens. Dit ligt iets onder de 13,3 procent die toezichthouder ACM onlangs becijferde; in dat percentage zijn ook zakelijke en grootzakelijke gebruikers meegeteld. Verder stapte in 2014 7,3 procent van alle huishoudens over naar een andere zorgverzekering en vijf procent naar een andere autoverzekering.
Van alle Nederlanders geeft 28 procent aan binnenkort waarschijnlijk of zeker over te stappen naar een andere energieleverancier. Vier van de vijf Nederlanders doen dit omdat ze geloven dat er tussen leveranciers belangrijke prijsverschillen zijn. Van de niet-overstappers geeft een kwart juist aan dat ze de prijsverschillen niet interessant genoeg vinden. Meer dan de helft van die groep blijft zijn huidige energieleverancier trouw uit tevredenheid. "Dat verbaast me niet," zegt Brölman. "Tijdens ons onderzoek voor de Pricewise Gouden Energie Award 2014-2015 viel al op hoe bijzonder tevreden de meeste Nederlanders zijn over hun leverancier."
Zorg- en autoverzekeringen
Een op de vijf Nederlanders is van plan komend jaar over te stappen naar een andere zorgverzekering. Voor autoverzekeringen is dit een op de zes. Voor alle markten zijn de redenen om over te stappen vrijwel gelijk aan de redenen om te vergelijken. Prijs is opnieuw de belangrijkste drijfveer. Nederlanders zijn tot slot opvallend nuchter in hun afwegingen. Zo heeft vrijwel niemand angst om zonder energie te komen zitten of om niet geaccepteerd te worden door de nieuwe verzekeraar.
Nederlander spekt spaarrekening
De gemiddelde besparing onder overstappers verschilt sterk per markt. Voor energie ligt de gemiddelde besparing in 2014 op 183,53 euro, voor zorgverzekeringen op 239,31 euro en voor autoverzekeringen op 128,56. Alles bij elkaar hebben overstappers in 2014 zo'n 327 miljoen bespaard.
Het grootste deel van deze nationale besparing, omgerekend zo'n 93 miljoen euro, eindigt op de spaarrekening. Met 42,2 procent en 46,0 procent van de gemiddelde persoonlijke besparing is sparen vooral populair onder de laagste en hoogste inkomensklassen.
Niels Brölman: "We verwachten dat de nationale besparing verder zal toenemen in de komende jaren. Het aantal overstappers in met name de energiemarkt stijgt ieder jaar. Bovendien is er nog veel ruimte voor groei op het gebied van zorgverzekeringen als de communicatie van overheden en zorgverzekeraars eenduidiger en begrijpelijker wordt in het komende jaar. Door intensieve communicatie van autoverzekeraars verwachten we dat ook het aantal vergelijkers en overstappers onder autorijders toeneemt. Door te vergelijken en over te stappen, blijven consumenten grip houden op hun uitgaven."
''Bij energie en autoverzekeringen is prijs veruit de belangrijkste beweegreden om te vergelijken. Bij zorgverzekeringen ligt dit genuanceerder. Daar zijn ook het veranderen van de persoonlijke zorgbehoefte en dekking belangrijke beweegredenen.''
Deze ontwikkeling is mij ook niet onopgemerkt gebleven. Echter geef ik toch altijd advies om ook bij autoverzekeringen goed te kijken naar de individuele behoeften en situatie, en niet enkel op prijs te richten.
Ben het eens met Rinus, niet alles draait om de beste prijs. Wanneer de producten of diensten gelijkwaardig zijn is het vergelijken van prijzen aan te raden. Dat is tegenwoordig super simpel omdat er zat (onafhankelijke)vergelijkingssites zijn
Ik denk dat een vergelijkingssite een goed startpunt is, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om meer dan slechts de prijs. Bij internet abonnementen kan ik me voorstellen dat mensen ook willen weten hoeveel storingen er bijvoorbeeld gemiddeld zijn, etc. :)
De meeste providers geven een redelijke uptime aan van bijna 99%, dus vallen de storingen nog wel mee, bovendien doen de providers er werkelijk alles aan om een storing zo snel mogelijk te verhelpen. Vooral bij Ziggo uiterst snel en succesvol.
Snel en overzichtelijk internet, televisie en telefonie vergelijken is populair. Vooral sinds NLE op de markt is verschenen, kan er enorm bespaart worden. Gewoon alles onderéén dak.