6 mei 2015 -
Zeker nu de financiële crisis op z’n einde loopt, willen organisaties weer volop inzetten op innovatie. Daarbij moeten ze wel leren van de valkuilen uit het verleden. En dat wordt nog steeds te weinig gedaan, waardoor projecten mislukken.
Dick Hissink, Sales Director en Benelux Geo Leader bij Dassault Systèmes, geeft
een aantal tips om innovatie succesvol te maken.
Geen draagvlak
Als nieuwe technologie de werkvloer wordt opgeschoven, blijkt er na enkele maanden geen draagvlak voor de innovatie te zijn. Werknemers zien de voordelen van de nieuwe technologie nauwelijks in en passen deze al helemaal niet toe. Het probleem is, volgens Hissink, dat ze innoveren vanuit processen en technieken. "Terwijl sociale innovatie minstens zo belangrijk is. Een timmerman die zelf bijdraagt aan het ontwikkelen van een nieuwe hamer, gebruikt deze graag. Echter: als het management hem een nieuwe hamer opdringt, is weerstand de eerste reactie."
Resultaat
"Sociale innovatie is innoveren in arbeid," geeft Hissink aan. "Door slimmer te werken, plannen en managen. Het verhoogt de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers."
Maar sociale innovatie is niet alleen waardevol voor 'zachte factoren'. Het levert een bewezen bijdrage aan het bedrijfsresultaat. Volgens de Concurrentie en Innovatie Monitor van de Erasmus Universiteit ligt bij organisaties die sociaal innoveren het innovatieniveau 37 procent en de productiviteit 22 procent hoger dan bij traditionele top-down-organisaties.
Bovendien blijkt uit een onderzoek van Panteia en Rotterdam School of Management dat in de topsectoren 77 procent van het innovatiesucces wordt bepaald door sociale innovatie en 23 procent door technologische innovatie.
1. Creëer betrokkenheid en enthousiasme
Sociale innovatie draait om het betrekken van de medewerkers bij het genereren van ideeën en het maken van besluiten. Dat gebeurt in veel organisaties nog top-down. "De beste ideeën zitten echter vaak verstopt in de hoofden van de medewerkers," zegt Hissink. "Door hen maximaal effectief te laten samenwerken en innoveren, bereiken organisaties het optimale resultaat."
Moderne samenwerkingsplatformen bieden hiervoor de juiste basis. Middels geavanceerde virtual reality-toepassingen en simulatiemodellen zijn medewerkers in staat hun creativiteit beter om te zetten naar daadwerkelijke oplossingen voor de realiteit van alledag.
2. Co-creatie
In een connected wereld met steeds kortere product- en service lifecycle is ook samenwerking met mensen buiten de eigen organisatie noodzakelijk om relevant te blijven. Auteur Gary Hamel formuleerde het in 'Leading the Revolution' treffend: "If you want to see the future coming, 90 procent of you need to learn you’ll learn from outside your industry." Strategische samenwerkingen zijn niet alleen enorm verfrissend en inspirerend, maar vaker dan ooit noodzakelijk voor het realiseren van baanbrekende, game-changing innovatie.
Steeds vaker leiden die samenwerking tot zogeheten co-creatie. Daarbij werken bedrijven samen met andere organisaties zoals toeleveranciers, maar ook bijvoorbeeld de doelgroep zelf. Via een stapsgewijs proces leveren de diverse partijen een bijdrage; van ideeëngeneratie tot evaluatie en bijschaving van designs en concepten. Een geavanceerd samenwerkingsplatform dient daarbij als technologische 'enabler' en bruggenbouwer.
Hissink noemt het Living Heart Project als een goed voorbeeld van succesvolle co-creatie. Daarbij hebben artsen, medische onderzoekers, toezichthouders en producten van medische apparatuur toegang tot geavanceerde 3D-modelleertechnologie van het menselijke hart. Voordat zij daadwerkelijk het hart van een patiënt opereren, toetsen zij op een natuurgetrouwe manier de ingreep in een virtuele wereld. Zo kunnen zij optimaal hun kennis combineren in strijd tegen hartziektes, die nog altijd de meest voorkomende doodsoorzaak zijn.
3. Kaders stellen
Sociale innovatie, zowel binnen de eigen organisatie als via co-creatie, vraagt om duidelijke kaders. Het formuleren van doelen, randvoorwaarden en een tijdsbestek is belangrijk voor succes. Dat schept voor medewerker duidelijkheid.
Zonder kaders kan sociale innovatie ontaarden in een goedbedoeld anarchisme. Managers staan zeker bij co-creatie voor een uitdaging dit goed te managen. Ook hierbij kan een samenwerkingsplatform hulp bieden.
"Naar mijn idee wordt het woord innovatie nog steeds te vaak gebuikt als synoniem voor groei of vernieuwing," legt Hissink uit. "Echte innovatie heeft namelijk een veel diepere betekenis. Het gaat om vernieuwing die potentieel disruptief is. Innovatie is pure kracht waarmee bedrijven naar een volgende fase kunnen klimmen. Ondernemingen vergeten hierbij nog steeds vaak dat innovatie op enkel technologisch gebied niet meer voldoende is. Technologische innovatie gaat altijd hand-in-hand met sociale innovatie. Hiermee komen organisaties pas echt vooruit."
Ik ben het grotendeels eens wat Dick Hissink schrijft in dit artikel. Ik heb de volgende aanvullingen.
Te weinig komt het voor dat innovatie op de wekelijkse boardroom agenda staat. Die bedrijven die dit wel doen zijn vaak heel succesvol.
En als je met innovatie vanaf de ‘werkvloer’ aan de slag gaat, stel dan niet te veel kaders want dan haal je de kracht van ‘vrijuit denken’ er juist uit. Belangrijk is wel om dit proces goed te begeleiden. Eigenlijk moet er maar 1 kader gesteld worden; en dat is tijd. Want onder tijdsdruk wordt de creativiteit meestal nog groter. En er moet vooraf wel een foto van de toekomst/een lonkend perspectief/een stip aan de horizon geschetst worden. Voor veel managers is sociale innovatie een onbekend (ervarings)gebied. Laat ook vooral ook de verleidingen in kaart brengen waarom voor een bepaalde innovatie gekozen zou moeten worden en welk persoonlijk/team belang er mee gemoeid is. Want dat kan uiteindelijk je grootste versneller of vertrager zijn.