zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketeer heeft te weinig kennis van social advertising

1 mei 2015 - Anno 2015 is social marketing zijn puberstreken verloren. Social is niet langer in het beheer van de stagiaire, de budgetten zitten in de lift en social dient een duidelijk doel in de marketingmix: bereiken, converseren en zelfs een beetje converteren.

Dit blijkt uit de ‘DM Barometer - Social marketing, puberaal of volwassen?’, een initiatief van DDMA Commissie Social, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.


 
Communicatie vaker eindverantwoordelijk dan marketing
Social marketing is niet langer in het beheer van de stagiaire. Een op de vijf opdrachtgevers heeft een specialist in dienst die aan de knoppen zit van alle social marketing activiteiten. Opvallend is dat bij de meeste opdrachtgevers de eindverantwoording van social marketing niet bij marketing (22 procent) ligt maar bij de communicatie/PR-afdeling (38 procent).

Social budgetten in de lift
Het budget voor social marketing stijgt. 53 procent van de opdrachtgevers geeft dit jaar meer uit aan social marketing dan in 2014. De leveranciers van social diensten onderschrijven deze trend. 65 procent merkt dat de klant dit jaar meer budget vrijmaakt. Dit bedrag is een tot vijf procent van het totale marketinguitgaven.  

Data-inzet en vakexpertise kan social ‘slimmer’ maken
81 procent van de opdrachtgevers zet social advertising in. Het voornaamste doel is branding en klantloyaliteit. Het gebruik van eigen CRM data om social advertising ‘slimmer’ in te zetten, wordt nog weinig toegepast. Een op de drie opdrachtgevers zet data hiervoor in. Waarom dit nog maar 32 procent is, wordt onderbouwd in de infographic.   
Hoewel social advertising door veel organisaties wordt ingezet, zijn marketeers niet echt te spreken over het kennisniveau hiervan. 87 procent van de leveranciers vindt dat haar klanten onvoldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden die social advertising biedt. De klant zelf (opdrachtgevers) schat dit anders in. Hij waardeert zijn kennisniveau  met nét een voldoende (53 procent). Een mogelijke verklaring van dit verschil van inzicht is dat de klant niet weet wát hij niet weet. Deze aanname wordt versterkt door het feit dat social advertising bovenaan in het lijstje staat van social diensten die worden uitbesteed.

Leidt social tot verkoop?
Op de vraag met welke doelstelling social marketing wordt ingezet, noemen opdrachtgevers ‘verkoop’ als laatst. Toch zet 48 procent van de opdrachtgevers social commerce in (= verkoop door social gedreven). De meesten zijn in experimentele fase en nog niet altijd succesvol. Verkoop is dus (nog) geen belangrijke doelstelling bij social marketing.

Andere opvallende cijfers
Dit bericht behandelt slechts enkele resultaten uit de ‘DM Barometer - Social marketing, puberaal of volwassen?’. Andere opvallende resultaten zijn:
·     WhatsApp wordt door twaalf procent van de opdrachtgevers ingezet voor de communicatie met de buitenwereld.
·     Het succes van social marketing meten opdrachtgevers nog steeds aan de hand van bereik (74 procent) en het aantal likes (69 procent).
·     82 procent van de opdrachtgevers gebruikt tooling voor social marketing, vooral voor monitoring (64 procent) en meten (49 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Interactieve video bovenaan het verlanglijstje van marketeers
 Top vijf digital marketing trends voor 2015
 Marketeer snakt naar data-talent
 Marketeer ziet geïndividualiseerde marketing als de toekomst
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10