1 mei 2015 -
Adobe heeft deze week de Adobe Digital Index EMEA Best of The Best Benchmark gepresenteerd om marketeers inzicht te geven in hun resultaten en hoe zij presteren in vergelijking met bedrijven die in de top twintig procent zitten.
Het onderzoek, dat een vergelijking maakt tussen bedrijven in vijf Europese markten (UK, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en Benelux), kijkt naar criteria zoals smartphone en tablet browsen, bezoekerspercentages, consumptietijden en conversies om de prestaties onderling te vergelijken. Dit is het tweede jaar dat het onderzoek Europa bekijkt en hierdoor wordt het mogelijk om de performance in Europa en de VS met elkaar te vergelijken.
Smartphone browsen groeit sneller in Europa
Vergeleken met de VS blijkt de groei van smartphone browsen in Europa veel sterker. Het Verenigd Koninkrijk was de duidelijke winnaar met bijna een derde (31 procent) van de websitebezoeken via smartphones, een sterke year-on-year (YoY) groei van +8,4 procent. Scandinavië presteerde ook goed, voor de gemiddelde webpagina komt een kwart (25 procent) van de bezoeken via smartphones, een YoY groei van +8,7 procent. Het enige land in Europa dat een vergelijkbare score behaalde als de VS (+5,9 procent) was Frankrijk met een groeipercentage van +5,6 procent.
Top twintig
De top twintig procent performers lopen steeds verder uit. In het Verenigd Koninkrijk zijn maar liefst 52 procent van de websitebezoeken van de best presterende bedrijven afkomstig van smartphones, een significant hogere YoY groei van +20,9 procent. De beste performers in Duitsland en Scandinavië hadden vergelijkbare cijfers met een YoY groei van respectievelijk +16,4 procent en +16,0 procent.
"Het onderzoek laat zien dat er in iedere industrie een toename in smartphone traffic is, maar dat er een duidelijke kloof bestaat met bedrijven die geïnvesteerd hebben in design en functionaliteit voor een betere mobiele browse ervaring. Deze kloof wordt ieder jaar alleen maar groter," stelt Tamara Gaffney, Principal Analyst, Adobe Digital Index. "Marketeers moeten naar andere regio’s en industrieën kijken om te ontdekken wat werkt en wat niet. Het is duidelijk dat de VS nog veel kan leren van Europa waar het gaat om het benutten van browsen via smartphone."
Tragere groei voor tablet browsen
Opvallend is dat tablet traffic niet in de voetsporen treedt van de smartphone, met een afnemende adoptie in zowel Europa als de VS. De meeste groei was in Duitsland (+3,4 procent) en de minste groei was in de Verenigde Staten (+1,3 procent). Dit is minder dan een kwart van de smartphone groei in dezelfde regio’s.
Terwijl traffic vanaf tablet over de gehele linie terugloopt, zal het tablet browsen niet snel volledig verdwijnen. Met name in de retailsector is tablet traffic nog steeds erg hoog. In Europa is gemiddeld 13,6 procent van de websitebezoeken in retail afkomstig van tablet. Op de voet gevolgd door de reis- en vrijetijdssector, waar gemiddeld 13,2 procent van de bezoekers afkomstig is van tablet.
Financiële dienstverleners lopen achter met het ondersteunen van mobiel browsen
In Europa loopt de sector financiële dienstverlening, ondanks de groeiende trend van mobiel bankieren, achter op de sectoren retail, reis- en vrijetijd, media en entertainment en telecommunicatie waar het gaat om het browsen via smartphones. De gemiddelde financiële dienstverlener krijgt 19,8 procent van de bezoeken via smartphones en zelfs de best presterende ondernemingen in deze sector lopen achter met 26 procent traffic via smartphones. Ter vergelijking, bij een gemiddelde onderneming in de best presterende sector, media en entertainment, is 29,1 procent van de traffic afkomstig van smartphones en bij de best presterende ondernemingen in deze sector ligt dit percentage zelfs op 46,1 procent. Dit suggereert dat de sector financiële dienstverlening meer gericht is op haar mobiele app-strategie en de uitdaging van het beveiligen van financiële klantinformatie, dan het ondersteunen van mobiel browsen.
Aanvullende resultaten
Stickiness (het percentage van de traffic dat blijft en de site actief gebruikt)
Bij alle onderzochten Europese landen bezoekt de helft van de website bezoekers meer dan één pagina
In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Benelux zijn de stickiness percentages het meeste verbeterd in vergelijking met 2013, in Frankrijk en Scandinavië zijn de percentages gedaald
De stickiness percentages van de best presterende ondernemingen lagen 50 procent hoger
Het Verenigd Koninkrijk verbeterde de gemiddelde stickiness percentages ten opzichte van 2013, naar 48 procent gemiddeld en 72 procent voor de best presterende websites
De telecomsector is het beste in het creëren van engagement. Websitebezoekers blijven gemiddeld 7.23 minuten op de website en dit is langer dan het geval is in de overige sectoren
Bezoekpercentage
De prestaties in het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië liggen hoger dan het gemiddelde en de best presterende bedrijven in andere regio’s
Het Verenigd Koninkrijk heeft het hoogste bezoekerspercentage met een gemiddelde van 2,19 procent en top performers met 2,73 procent
De Verenigde Staten lopen achter bij alle landen, behalve Frankrijk, met een gemiddeld bezoekpercentage van 1,62 procent en top performers met een bezoekpercentage van 1,99 procent
In Europa zijn de grootste verbeteringen sinds 2013 te zien in de sectoren telecom en financiële dienstverlening
De telecomsector is de leidende industrie in 2014. Consumenten bezoeken gemiddeld 2.52 keer per maand de website
Consumptie
De meeste landen vertonen dezelfde trends in consumptie als een jaar eerder, gemeten op basis van de tijd die werd besteed op een website
De Benelux-landen laten de beste consumptiecijfers zien met een gemiddelde van 6.53 minuten op een website
Het Verenigd Koninkrijk heeft de laagste consumptiecijfers met een gemiddelde van 6.07 minuten en 7.98 minuten gemiddeld voor de best presterende bedrijven
Duitsland heeft de grootste verschillen tussen de leidende bedrijven (9 minuten) en de gemiddelde performers (6 minuten)
Conversie
De conversie is in alle landen teruggelopen ten opzichte van 2013
Frankrijk, Duitsland en Scandinavië zagen de kloof tussen de beste en de overige bedrijven toenemen
Voor de conversiepercentages per industrie zijn alleen de technologie en telecomsector enigszins vooruitgegaan in vergelijking met 2013 (+0,13 procent en +0,15 procent)
De grootste dalingen in conversiepercentages waren zichtbaar in de media en entertainment sector met een daling van 6,9 procent naar 1,4 procent en in de reis- en vrijetijdssector van 2,2 procent naar 1,6 procent