Zakelijke rijder kiest online, dealer maakt het verschil
28 april 2015 -
Het uitzoeken van een nieuwe auto is vooral fun, er wordt veel tijd ingestoken, hoofdzakelijk online en dan voornamelijk op de merkensites. De dealer komt pas in beeld als de keuze al bijna is gemaakt.
Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging Auto van de Zaak samen met RAI Vereniging en RDC inMotiv naar het oriëntatie- en keuzegedrag van zakelijke rijders. Vereniging Auto van de Zaak vroeg zo’n 400 leden van de vereniging hoe zij tot de keuze van hun huidige zakelijke auto zijn gekomen. Alle zakelijke rijders waren in het afgelopen jaar van auto gewisseld. Deze Customer Journey is zorgvuldig in kaart gebracht en gepresenteerd aan belangstellenden tijdens de AutoRai.
Feest
Ondanks de versobering van autoregelingen en de bijtellingspolitiek, ervaren genen op de tien rijders het als een feest om een nieuwe auto te mogen uitzoeken. Voor bijna drie op de tien is oriëntatie op een auto een continue proces, ook als er net een nieuwe zakelijke auto is gekozen.
Er worden maar twee tot drie dealers bezocht van twee tot drie merken om de auto te ruiken, te voelen en te zien en voor het maken van een proefrit. Een kwestie van inkoppen zou je denken. Toch lukt het dealers nog vaak om de klant toch weg te jagen! Bijna een op de tien noemt het contact met arrogante, ongeïnteresseerde of juist opdringerige verkopers als minst leuk.
Online koopproces
Het grootste deel van het koopproces van de auto vindt online plaats. 67 procent haalt zijn informatie vooral van de merkensites. Driekwart blijkt van te voren de selectie al te hebben beperkt tot twee of drie merken en gaat dus gericht op zoek. Toch besteedt ruim de helft van de ondervraagden meer dan tien uur en een vijfde zelfs meer dan 30 uur aan het uitzoeken van de auto. Gelukkig,.... de auto blijft vallen onder het hoofdstuk: toys for boys.