zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale infrastructuur onderscheidende factor effectieve werkomgeving

24 april 2015 - In meer dan 750 gebouwen deed Leesman gedurende vier jaar onderzoek naar de effectiviteit van de werkomgeving. In totaal scoorden in die vier jaar 88.259 respondenten hun werkomgeving. De resultaten werden 21 april in Amsterdam bekendgemaakt.

De best scorende organisaties blijken hun medewerkers zonder uitzondering een betere sociale infrastructuur te bieden. Medewerkers waarderen hier zowel de ondersteuning van hun taken als samenwerken en sociale interactie, als de daarbij behorende faciliteiten significant beter.


 
Wij-taken beter ondersteund
Op een schaal van 0 tot 100 meet de Leesmanindex hoe goed de werkomgeving de taken ondersteunt die de medewerkers daarin moeten uitvoeren. Hoe hoger de Leesmanindex, hoe hoger de productiviteit, saamhorigheid en trots van de medewerkers. Slechts 32 van de 750 onderzochte gebouwen scoorden een Leesmanindex hoger dan 70. De tevredenheid over de ondersteuning van de zogenaamde wij-taken, zoals informele interactie, samenwerken en audio- en videoconferenties, is bij deze elite significant hoger dan bij de minder goed presterende organisaties.

Cement van de sociale infrastructuur
Bij een Leesman-onderzoek wordt een werkomgeving binnen een bedrijf op 50 punten beoordeeld. Bij de best scorende bedrijven blijken de medewerkers ruimschoots tevredener te zijn over de wij-faciliteiten. Zo zijn ze zo’n 40 procent tevredener over grote en kleine vergaderruimten en de bijbehorende audiovisuele apparatuur. 91 procent van de werknemers ziet de koffie- en theevoorzieningen – het cement van de sociale infrastructuur – als een belangrijk onderdeel voor een effectieve werkomgeving. In de beste werkomgevingen is 87 procent van de werknemers hier content over versus 49 procent bij de slechtste.
Managing Director Benelux Gideon van der Burg over de uitkomsten van het onderzoek: "Waar vroeger het bureau het epicentrum van productiviteit was, zijn dit tegenwoordig de gebieden op de werkvloer die samenwerking en kennisdeling faciliteren. De cijfers tonen dan ook aan dat het bouwen van- en werken aan een sociale infrastructuur de productiviteit, bedrijfstrots en betrokkenheid van werknemers bij een organisatie bevorderen."

Resultaten
In Juni 2015 worden alle data en resultaten van vier jaar onderzoek gebundeld, zodat andere organisaties kunnen leren van de meest effectieve werkomgevingen. 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De werkomgeving van 2020
  Flexibiliteit: essentieel in veranderende werkomgevingen
 Nederlander geniet veel privacy op het werk
 Humor en alledaagse conversatie cruciaal voor band op de werkvloer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10