Consument maakt nauwelijks gebruik van nieuwe automobiliteitsconcepten
16 april 2015 -
Het aandeel Nederlanders dat gebruik maakt van nieuwe vormen van automobiliteit, zoals autodelen, autoreisdelen, zakelijke deelauto's, private leasing of een mobiliteitsbudget via de werkgevers is nog erg klein.
De gebruikerspercentages variëren van 0,5 procent voor het autoreisdelen tot 1,2 procent van de werknemers die gebruik maakt van een mobiliteitsbudget via de werkgever.
Onbekend maakt onbemind
De onbekendheid met de nieuwe vormen van automobiliteit is een belangrijke oorzaak voor het beperkte gebruik en de nog lage instapbereidheid. Ruim 60 procent heeft niet eerder gehoord van het fenomeen autoreisdelen of zakelijke deelauto. Private lease daarentegen is al redelijk bekend; 74 procent heeft er tenminste van gehoord en 48 procent weet globaal wat het inhoudt. Ook autodelen of car sharing is al redelijk ingeburgerd; (bijna 60 procent van gehoord en 35 procent is globaal bekend met de spelregels. Dit blijkt uit een grootschalig uitgevoerd onderzoek van GfK over (Auto)Mobiliteits-concepten onder ruim 55.000 Nederlanders van achttien jaar en ouder.
Lage gebruiksintentie nieuwe automobiliteitsconcepten
De intentie om de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik te gaan maken van nieuwe mobiliteitsconcepten is nog gering. De gebruiksintentie varieert van circa 1,5 procent van 'deelconcepten' zoals autodelen, autoreisdelen of de zakelijke deelauto tot 2,4 procent gebruiksintentie voor private lease, circa 3,5 procent voor het bestellen van taxi's via een app en 4,6 procent die de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik denkt te gaan maken van een zakelijk mobiliteitsbudget via de werkgever.
Relatief veel Nederlanders zeggen de komende jaren misschien gebruik te gaan maken van de genoemde vormen van nieuwe automobiliteit. Dertien procent denkt de komende jaren misschien wel een nieuwe taxidienst via een app op te roepen, elf procent denkt misschien de volgende auto via een private leaseconstructie te rijden en zo'n zeven procent zou de komende jaren misschien wel gebruik gaan maken van een deelauto of het delen van autoritten.
Vooralsnog geeft een overgrote meerderheid van de Nederlanders, variërend van zo'n 85 procent tot 95 procent voor de verschillende concepten, aan de komende jaren zeker of waarschijnlijk geen gebruik te zullen gaan maken van de onderzochte nieuwe mobiliteitsconcepten.
Doelgroep
De doelgroep voor de verschillende mobiliteitsconcepten is: hoog opgeleid, jong (tot circa 35 jaar) en bovenmodaal verdienend. Daarbij valt op dat er een sterke overlap bestaat tussen de serieus geïnteresseerden (en gebruikers) van de diverse mobiliteitsconcepten. Met name tussen de mobiliteitsconcepten die gebaseerd zijn op delen. De geïnteresseerden in private lease en voor Nederlanders die denken gebruik te gaan maken van een mobiliteitsconcept van de werkgever overlappen wat minder met de potentiële autodelers en autoreisdelers en zakelijke autodelers.