zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument maakt nauwelijks gebruik van nieuwe automobiliteitsconcepten

16 april 2015 - Het aandeel Nederlanders dat gebruik maakt van nieuwe vormen van automobiliteit, zoals autodelen, autoreisdelen, zakelijke deelauto's, private leasing of een mobiliteitsbudget via de werkgevers is nog erg klein.

De gebruikerspercentages variëren van 0,5 procent voor het autoreisdelen tot 1,2 procent van de werknemers die gebruik maakt van een mobiliteitsbudget via de werkgever.



Onbekend maakt onbemind
De onbekendheid met de nieuwe vormen van automobiliteit is een belangrijke oorzaak voor het beperkte gebruik en de nog lage instapbereidheid. Ruim 60 procent heeft niet eerder gehoord van het fenomeen autoreisdelen of zakelijke deelauto. Private lease daarentegen is al redelijk bekend; 74 procent heeft er tenminste van gehoord en 48 procent weet globaal wat het inhoudt. Ook autodelen of car sharing is al redelijk ingeburgerd; (bijna 60 procent van gehoord en 35 procent is globaal bekend met de spelregels. Dit blijkt uit een grootschalig uitgevoerd onderzoek van GfK over (Auto)Mobiliteits-concepten onder ruim 55.000 Nederlanders van achttien jaar en ouder.

Lage gebruiksintentie nieuwe automobiliteitsconcepten
De intentie om de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik te gaan maken van nieuwe mobiliteitsconcepten is nog gering. De gebruiksintentie varieert van circa 1,5 procent van 'deelconcepten' zoals autodelen, autoreisdelen of de zakelijke deelauto tot 2,4 procent gebruiksintentie voor private lease, circa 3,5 procent voor het bestellen van taxi's via een app en 4,6 procent die de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik denkt te gaan maken van een zakelijk mobiliteitsbudget via de werkgever.
Relatief veel Nederlanders zeggen de komende jaren misschien gebruik te gaan maken van de genoemde vormen van nieuwe automobiliteit. Dertien procent denkt de komende jaren misschien wel een nieuwe taxidienst via een app op te roepen, elf procent denkt misschien de volgende auto via een private leaseconstructie te rijden en zo'n zeven procent zou de komende jaren misschien wel gebruik gaan maken van een deelauto of het delen van autoritten.
Vooralsnog geeft een overgrote meerderheid van de Nederlanders, variërend van zo'n 85 procent tot 95 procent voor de verschillende concepten, aan de komende jaren zeker of waarschijnlijk geen gebruik te zullen gaan maken van de onderzochte nieuwe mobiliteitsconcepten.

Doelgroep
De doelgroep voor de verschillende mobiliteitsconcepten is: hoog opgeleid, jong (tot circa 35 jaar) en bovenmodaal verdienend. Daarbij valt op dat er een sterke overlap bestaat tussen de serieus geïnteresseerden (en gebruikers) van de diverse mobiliteitsconcepten. Met name tussen de mobiliteitsconcepten die gebaseerd zijn op delen. De geïnteresseerden in private lease en voor Nederlanders die denken gebruik te gaan maken van een mobiliteitsconcept van de werkgever overlappen wat minder met de potentiële autodelers en autoreisdelers en zakelijke autodelers.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mobiliteitsbeleid: twee vliegen in één klap
 Ruim twaalf procent meer nieuwe motorfietsen verkocht in 2014
 Vrouw minder bewust van mobiliteitskosten dan man
 Eén op drie leaseauto’s staat stil
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10