zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft Nederlanders komt niet toe aan vervullen van passie

14 april 2015 - De meeste Nederlanders koesteren wel een passie, een ultieme ervaring die het hart sneller doet kloppen zoals het knuffelen van een babyolifant in een ver land of het rennen van de New York marathon terwijl duizenden mensen u toejuichen.

Uit onderzoek in opdracht van Côte D'Or onder 1.000 Nederlanders blijkt dat we in de hectiek van de dag vaak niet toekomen aan het realiseren van datgene dat we dolgraag willen doen. Familieverplichtingen en gebrek aan geld en tijd weerhouden ons hiervan. En dat terwijl 64 procent van de Nederlanders een kleine of grote passie koestert waar ze veel waarden aan hechten.



Grootste passies: reizen, persoonlijke ontwikkeling en renoveren
Uit het onderzoek blijkt dat de grootste passies van de Nederlanders bestaan uit het maken van reizen (37 procent), persoonlijke ontwikkeling (25 procent) en het huis renoveren (25 procent). Die laatste scoort met name onder vrouwen hoog in vergelijking tot mannen (28 vs. 22 procent). Mannen zijn daarentegen gepassioneerder over het verbeteren van hun relatie (twintig procent vs. 26 procent) en het achternagaan van hun passie op professioneel gebied (zeventien vs. 24 procent).
De diversiteit in de resultaten toont aan dat Nederlanders hun plezier halen uit zowel grote als kleine passies. Waar de een plezier schept uit een bergbeklimming, zoekt de andere het dichter bij huis, bijvoorbeeld in de vorm van het leren van een andere taal.

Geen tijd en te veel verplichtingen
Belangrijk en toch geen prioriteit: geld, tijd en familieverplichtingen voornaamste drempels
Maar wat staat ze in de weg om hun passie te volgen? Meer dan de helft van de Nederlanders (69 procent) geeft aan dat het een maand of zelfs langer geleden is dat ze bezig waren met hun passie. Familieverplichtingen en gebrek aan geld en tijd zijn de voornaamste drempels voor het niet bezig zijn hiermee. Daarnaast spelen gebrek aan kennis, faalangst, angst voor het onbekende en activiteiten die men op dat moment belangrijker vindt een rol. Kijken we naar de verschillen tussen man en vrouw dan valt op dat familieverplichtingen met name vrouwen parten spelen (26 vs. achttien  procent). Nederlanders in de leeftijdscategorie 25 tot 34 jaar laten zich significant vaker tegenhouden door faalangst, sociale druk en angst voor het onbekende dan andere leeftijdsgroepen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Val op door te laten zien dat u passie hebt'
 Laat uw passie niet uw neergang zijn
 Vier tips van John Cleese voor managers
 Verbeter de passie en prestaties van uw medewerkers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10