zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Game of Thrones geeft economie in Kroatië, Noord-Ierland en IJsland een boost

13 april 2015 - Het fenomeen speelde eerder al voor Lord of the Rings: toen kreeg Nieuw-Zeeland, dat als decor voor de films had gediend, ineens heel wat meer toeristen op bezoek die met eigen ogen de prachtige natuur van het land wilden ontdekken.

En nu lijkt het fenomeen zich te herhalen met de razend populaire televisieserie Game of Thrones. De Kroatische stad Dubrovnik, maar ook Noord-Ierland en IJsland vormen het decor voor die serie en krijgen nu massaal bezoek van fans. Dit meldt Express.be.



King’s Landing
Zeker in de Kroatische stad Dubrovnik is het Game of Thrones-effect op het toerisme goed merkbaar. De burgemeester van de stad, de hoofdstad King’s Landing uit de serie, bevestigt dat in een interview met Bloomberg. Volgens hem zou de helft van een stijging van tien procent in het toerisme te verklaren zijn door het succes van de televisie-serie. 
Toerisme was altijd een belangrijke bron van inkomsten voor het land, maar de sector kreeg zware klappen door de verwoesting en de nasleep van de Joegoslavische burgeroorlog. Kroatië had de voorbije jaren bovendien ook te kampen met een zware recessie die de economie de voorbije zeven jaar met twaalf procent deed krimpen. 

Serie als promotie
Het uitspelen van een tv-serie of film als promotie voor een stad of regio is zeker niet nieuw. In België gaven Gent en Antwerpen al honderdduizenden euro’s uit om series als Flikken of Zone Stad op hun grondgebied te laten spelen, met het idee dat ze zich geen betere vorm van citymarketing kunnen wensen. Het zorgde ook voor een enorme boost in het toerisme naar Nieuw Zeeland na de opnames van de Lord of The Rings-trilogie.
Kroatië zet z’n deuren dus wijd open voor de Game of Thrones-opnames, zelfs al moeten de regisseurs soms kleine aanpassingen doorvoeren vanwege lokale gevoeligheden. Zo kon de geplande opname van een naaktscène in een kerk in Dubrovnik niet doorgaan omdat dit de plaatselijke gelovigen tegen de borst zou stuiten. 

Andalusië
Nog een aantal Europese landen waar het economisch niet zo goed gaat, profiteren mee van het succes van Game of Thrones. Ook in Noord-Ierland en IJsland komen toeristen de opnamelocaties bezoeken. Ook die twee landen landen werden door de financiële crisis zeven jaar geleden zwaar getroffen.
Het lijkt zelfs of de producers de locaties waar de serie gedraaid wordt juist daarop uitkiezen. Zo wordt het volgende seizoen onder meer opgenomen in Sevilla en Osuna in Zuid-Spanje. In de Zuid-Spaanse regio Andalusië piekt de werkloosheid momenteel op 34 procent. 
Niet alleen komen nu al de eerste fans van de serie er een kijkje nemen, vele tienduizenden inwoners hopen ook iets bij te verdienen door te figureren. Opmerkelijk is overigens dat de huidige Spaanse ambassadeur bij de Verenigde Naties  vroeger een leidinggevende functie had bij HBO, de tv-zender die Game of Thrones produceert.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese CFO’s: Vooruitzichten voor economie en bedrijf positief
 Duizenden mensen liggen wakker van economische problemen
 Middelgrote bedrijven dragen één biljoen euro bij aan groei Europese economie
 Bedrijfsleven gaat spannend jaar tegemoet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10