zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hardlopen zeer populair; marathonafstand blijft exclusief

13 april 2015 - Vier op de tien Nederlanders lopen weleens hard (39 procent). De groep Nederlandse hardlopers bestaat voor 56 procent uit mannen en 44 procent vrouwen. Hoe jonger men is, hoe vaker men aangeeft hard te lopen.

Zo'n 70 procent van de hardlopers kampt geregeld met motivatie problemen. Ruim de helft gebruikt weleens een smoesje om niet te gaan. Dit blijkt uit onderzoek van NN, hoofdsponsor van de NN Marathon Rotterdam, naar de motivatie, frequentie en doelstellingen van ruim 1.100 Nederlandse hardlopers. De marathonafstand is slechts voor drie procent van de hardlopers weggelegd, daarmee blijft het lopen van de 42 kilometer een hele bijzondere prestatie.


Ruim 80 procent van de ondervraagde hardlopers heeft in de afgelopen vier weken de hardloopschoenen aangedaan. Gemiddeld liepen zij in deze periode vijf keer hard. De gemiddelde duur van een hardlooptripje ligt op 38 minuten en de gemiddelde afstand die wordt afgelegd is zes kilometer. 80 procent van de hardlopers plant de route vooraf, slechts zes procent legt meer dan tien km af.

Belangrijkste redenen om te hardlopen
Op de vraag wat de belangrijkste reden is om hard te lopen is conditie opbouwen of op peil houden het meest genoemd (38 procent). Daarna volgt gezondheid (negentien procent) en afvallen (achttien procent). Dat hardlopen stress verminderend werkt, wordt door een tiende genoemd als belangrijkste reden (tien procent). Vrouwen lopen vaker dan mannen hard om af te vallen (21 procent vs. vijftien procent). Van de 60-plussers loopt ongeveer vijf procent op doktersadvies.
Loslopende hondjes en andere ergernissen
Slecht weer is duidelijk de grootste ergernis van hardlopers, bijna drie op de tien ergeren zich hier het meest aan (28 procent). Ook loslopende honden (veertien procent), pijntjes (veertien procent), hondenpoep (elf procent) en wachten voor een rood stoplicht (tien procent) worden genoemd als erg vervelend.

Meer dan de helft neemt smartphone mee
Het meest populaire item om mee te nemen tijdens het hardlopen is de mobiele telefoon; ruim de helft neemt deze mee (54 procent). Daarna volgen de muziekspeler (33 procent). Vrouwen nemen aanzienlijk vaker hun mobiele telefoon of smartphone (61 procent vs. 48 procent) en/of een muziekspeler (38 procent vs. 28 procent) mee tijdens het hardlopen. Ook een bidon/flesje drinken (30 procent) wordt relatief vaak meegenomen. Slechts veertien procent geeft aan niets of zo weinig mogelijk mee te nemen.

Slechts drie procent Nederlandse hardlopers loopt marathonafstand
Een derde van de Nederlandse hardlopers is actief tijdens hardloopwedstrijden of marathons (32 procent). De populairste wedstrijdafstand is de tien kilometer. Voor de helft van de hardlopers is tien km de favoriete wedstrijdafstand (50 procent). Daarna volgen maximaal vijf km (21 procent) en de halve marathon (21 procent). Frequente hardlopers lopen vaker het liefst een halve of hele marathon. De 42 kilometer van de marathon is slechts voor drie procent van de hardlopers weggelegd, daarmee blijft het lopen van de marathon een hele bijzondere prestatie.
Eén op de vijf Nederlandse hardlopers wil nog een keer New York City marathon lopen
Het lijstje met meest populaire Nederlandse marathons en hardloopwedstrijden wordt aangevoerd door de Dam tot Damloop te Amsterdam (achttien procent). Daarna volgen de Zevenheuvelenloop in Nijmegen (dertien procent) en de NN Rotterdam Marathon (twaalf procent). Ook wordt er door 30 procent van de hardlopers Nederlandse grens gekeken en zij zouden (nog) weleens een buitenlandse marathon willen lopen, waarbij de New York City marathon verreweg het meest populair is.

Vrijwel elke hardloper kampt met motivatieproblemen
Een meerderheid van de hardlopers kampt geregeld met motivatie problemen (70 procent). Bijna iedereen kan dan ook een goede reden noemen om een keer niet te gaan sporten. De meest genoemde serieuze reden is een blessure (50 procent) en slecht weer (47 procent). Ook gebruiken Nederlandse hardlopers vaak een smoesje om niet te gaan hardlopen (54 procent). Opvallende smoezen die genoemd worden ‘mijn trainingspak zit in de was’ , ‘teveel gegeten’ en ‘ik heb net mijn haar gewassen’.

Een concreet doel voor ogen motiveert
De helft van de hardlopers heeft zich een concreet doel gesteld. Circa een kwart geeft aan kilo's te willen af vallen. Driekwart (73 procent) van de hardlopers geeft aan dat met een concreet doel voor ogen zij met meer discipline lopen. Drie op de tien hebben weleens hardgelopen voor een goed doel (30 procent), eenvijfde heeft zich als renner weleens laten sponsoren om geld op te halen voor een goed doel.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sportend Nederland gek op apps
 Voordelig blijven bedrijfsporten ondanks werkkostenregeling
 Gezonde voeding en bedrijfssport belangrijk voor fitte medewerkers
 Vier aspecten van talentmanagement die u kunt leren van de sportwereld
 
 
reacties
 
Erica Gasseling  |   | 
13-04-2015
 | 
20:51 uur
Na het lezen van dit artikel ben ik helemaal trots op mezelf. Vier keer een marathon (Rotterdam, Zeeuws - Vlaanderen, Vise, en New York) telkens met een ander doel en sponsor oogmerk. Ik dacht dat een veel groter aantal hardlopers wel eens een marathon had gelopen. Als iemand interesse heeft in een boeiend verslag van de marathon van New York stuur me dan een e-mail. In het verslag ook een leuk Youtube filmpje. Ik heb er al veel leuke reacties op ontvangen en het is gepubliceerd in ons lokale krantje. Met New York op zak gaan de hele marathons vanaf nu aan mij voorbij.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10