zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrouwenkleding goede voorspeller van de economie

10 oktober 2003 - De stand van de economie kan worden afgelezen aan de wijze waarop vrouwen zich kleden. Tot die conclusie komt Helmut Gaus van de Universiteit Gent door mode aan psychologie te koppelen en psychologie aan economie.

Volgens Gaus is angst de katalysator van maatschappelijke en economische bewegingen.



Diepe decolletés
Die angst kan gemeten worden door te kijken naar bijvoorbeeld de zomerjurken van vrouwen. Niet-angstige vrouwen dragen volgens Gaus korte en kleurrijke kledingstukken met diepe decolletés. Het bewijs dat de economie zich in een opgaande lijn bevindt wordt geleverd door het feit dat in de zomer van 2003 vooral veel rood werd gedragen.

Zwarte kleding
Gaus kwam tot zijn conclusies over de koppeling van mode aan de economie door modetrends in het verre en recente verleden te analyseren. In 1988 voerde zwart bijvoorbeeld de boventoon. In de jaren rond 1990 werd dan ook een dieptepunt geconstateerd. Aan de hand van de zogeheten retrognose kwam naar voren dat ook in 1933, 1896, 1847 en 1789 sprake was van dezelfde gemoedsgesteldheid.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10