Mannen worden wakker voor een knuffelpartij, vrouwen voor ontbijt op bed
3 april 2015 -
Hoe starten we ons weekend en welke ochtendrituelen hebben we? Chocomel onderzocht dit onder 1.000 Nederlanders. ‘Niets moet en alles kan’, dit is voor Nederlanders het ultieme ochtendgevoel in het weekend.
Opvallend is dat mannen veel liever gewekt worden voor een knuffelpartij (42.3 procent) dan vrouwen (8.1 procent). Daarnaast begint de ideale weekenddag met een kop koffie of thee en een uitgebreid vers ontbijt, waar zij de tijd voor nemen.
Weekendontbijt: lekker genieten
Het merendeel van de Nederlanders houdt ervan om zichzelf met een uitgebreid ontbijt te verwennen, waarbij het genieten bovenaan staat. Bijna 60 procent (57.9 procent) van de ondervraagden uit het onderzoek ontbijt het liefst met verse producten, waarbij verse broodjes, kaas en eieren in de top drie staan van wat er niet in het ontbijt mag ontbreken.
Bij deze verse ontbijtproducten is Chocomel Vers bereid met verse melk ideaal om te drinken bij weekendontbijt. Een kleiner deel (23.1 procent) van de Nederlanders geeft de voorkeur aan gemak en kiest voor kant-en-klare producten.
Romantiek is welkom
Naast de deurbel of een te vroeg telefoontje, zijn lawaai van de buren en slecht weer de meest genoemde ergernissen in de ochtend. Tijd doorbrengen met de partner wordt zelfs belangrijker gevonden dan langer uitslapen. Ook voor een onverwachts dagje weg of ontbijt op bed wil men gewekt worden. Deze liefdevolle gebaren in de ochtend blijken meer gewaardeerd te worden dan materiële zaken, zoals cadeaus.
Samen series kijken
Uitgebreid ontbijten blijkt een belangrijk onderdeel van het weekend. Driekwart van de Nederlanders ontbijt het liefst samen, waarbij ‘tijd nemen voor elkaar’ centraal staat. Bij voorkeur wordt het ochtendmaal aan een gedekte tafel genuttigd (42.5 procent) of wordt ontspannen op de bank (34.6 procent) ontbeten. Overigens wordt het ontbijt meestal door de vrouw klaargemaakt. Het kijken van series of tv-programma’s tijdens het weekendontbijt is populair en wordt door meer dan een derde van de Nederlanders gedaan.