Klantervaring centraal: de vijf belangrijkste trends in digital marketing
2 april 2015 -
Digital marketing evolueert in een duizelingwekkend tempo. Bedrijven in de Benelux realiseren zich dan ook dat ze mee moeten met de nieuwste trends om de concurrentie vóór te blijven. Daarbij speelt klantervaring een steeds prominenter rol.
Sitecore ondervroeg voor het rapport 169 digital-marketingexperts in de Benelux over hun verwachtingen voor 2015. Daaruit kwam een aantal trends naar voren, waarvan dit de vijf belangrijkste zijn.
1. Predictive analytics
Big data en kennis over consumentengedrag zorgen ervoor dat bedrijven steeds beter worden in het voorspellen van aankoopgedrag. Door patronen en trends te herkennen, zijn ze in staat om te anticiperen op de voorkeuren en behoeften van de consument, en zo een meer persoonlijke ervaring te bieden. Voorspellende analytics zorgen daardoor uiteindelijk voor meer klantloyaliteit en een hogere conversie.
2. Interpretatie van big data
Het gebruik van big data kan een marketingcampagne maken of breken. Grote hoeveelheden data zijn echter niet altijd even makkelijk te interpreteren. Het is daarom van tevoren belangrijk om een goede strategie te hebben om te kunnen bepalen welke informatie men moet verzamelen. Want hoe meer overbodige informatie, hoe meer irrelevante data om te analyseren. Daarnaast is het erg belangrijk om over de juiste technologie en tools te beschikken, die helpen de data te begrijpen en verbanden te leggen.
3. Personalisatie
Een relevante en gepersonaliseerde klantervaring zorgt niet alleen voor meer tevredenheid en omzet, het bespaart bedrijven ook nog eens tijd en geld. Voorspellende analytics stellen marketeers in staat om te identificeren in welke fase van een aankoopproces iemand zich bevindt, en hem of haar daar de juiste, relevante content bij te tonen. Het dringt tot steeds meer bedrijven door dat ze consumenten als individuen moeten zien in plaats van iedereen te bestoken met dezelfde boodschap.
4. CRM-integraties
E-mailmarketing en webanalytics zijn anno 2015 geen ‘hot topic’ meer. Dat neemt niet weg dat het wel de belangrijkste fundamenten zijn voor het genereren van online conversie. In combinatie met marketing automation, CRM-integratie en personalisatie blijft e-mail een van de belangrijkste tools om communicatie om te zetten in conversie.
5. Integratie met social media
In 2015 is er veel aandacht voor integratie met social media. Bijvoorbeeld om social accounts van klanten te koppelen aan hun klantprofiel om toekomstige interacties daarop af te stemmen.
Traditionele digital-marketingkanalen
Uit ander onderzoek dat Sitecore samen met IDG verrichtte, blijkt dat marketeers veel aandacht houden voor traditionele digital-marketingkanalen. Behalve het eerder genoemde e-mail – voor 75 procent van de marketeers het belangrijkste marketingkanaal – blijft bijvoorbeeld zoekmachineoptimalisatie (SEO) een dominante rol spelen in de digitale-marketingmix. Daarnaast blijkt dat zeventig procent van de marketeers gebruik maakt van mobiele apps voor het distribueren van content.
De resultaten van dit andere onderzoek geven een gedetailleerd inzicht in welke kanalen digital marketeers veel gebruiken, en tegen welke uitdagingen ze daarbij aanlopen. Daarnaast geeft het een goed beeld van de adoptie van marketing automation, in hoeverre marketeers van IT afhankelijk zijn om problemen op te lossen, en of merken digitaal volwassen zijn.
Enorme kansen
"Uit het onderzoek dat Sitecore samen met IDG verrichtte, blijkt dat veel bedrijven kansen laten liggen, omdat ze niet genoeg innoveren. Het rapport Digital Marketing Trends geeft gelukkig reden om te geloven dat hier snel verandering in komt," zegt Ties Arts, Managing Director Benelux bij Sitecore. "We leven in mooie tijden als het aankomt op digitale marketing. Er liggen enorme kansen voor bedrijven die beschikbare technologie en kennis optimaal weten te benutten."
Download het volledige Digital Marketing Trends-rapport als pdf.