Automobilist weet weinig over zijn autoverzekering
30 maart 2015 -
Nederlandse autobezitters zijn slecht op de hoogte van de vergoedingen van hun autoverzekering. Zo tast men in het duister over de WA-verzekering die iedere Nederlander heeft en per wet verplicht is. Een kwart van alle verzekerden weet niet dat 'schade aan anderen' altijd inbegrepen is.
59 procent van alle WA-verzekerden denkt juist ten onrechte dat hun verzekering méér dekt dan alleen schade aan anderen. Elf procent van alle WA-verzekerden weet überhaupt niet dat ze WA-verzekerd zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Pricewise onder 1.000 respondenten.
Snelle waardedaling
Dat de gemiddelde auto snel in waarde daalt, beseffen Nederlanders misschien wel. Maar de meerderheid staat er niet bij stil dat die waardedaling ook gevolgen heeft voor de autoverzekering en bijbehorende premie. 59 procent van de Nederlandse autobezitters sluit één keer een autoverzekering af en kijkt daar nooit meer naar om. 91 procent denkt de ideale verzekering te hebben. Ze geven aan dat ze tevreden zijn met hun verzekering en geen zin hebben om zich erin te verdiepen. Directeur Hans de Kok: "De meeste autobezitters beseffen niet dat zij na een paar jaar oververzekerd raken en te veel premie betalen."
Verzekering past niet meer
Uit eerder onderzoek van Pricewise en Motivaction onder geanonimiseerde kentekens bleek al dat bijna de helft van de autobezitters niet passend verzekerd is. Hans de Kok: "40 procent van alle Nederlanders is oververzekerd en onnodig duur uit."
Verzekeraar onbekend bij dertien procent
Elf procent van de ondervraagden die niet weet dat ze WA-verzekerd zijn, noemt in plaats daarvan aanvullende verzekeringen zoals een rechtsbijstand- of een schadeverzekering inzittenden. Dertien procent van de ondervraagden weet zijn huidige verzekeraar niet te noemen. Geholpen zit het met de kennis over de dekkingen van de autoverzekeringen ruim voldoende. Ondervraagden kregen in het onderzoek eigenschappen voorgelegd die zij moesten toekennen aan de drie type verzekeringen (WA, WA+ en allrisk). Gemiddeld scoorden zij een 7,5.
Bijna niemand op de hoogte van alarmklasse
De alarmklasse is essentieel bij het afsluiten van een WA+ of allrisk autoverzekering. Wie zijn auto goed beveiligt, krijgt bij verschillende verzekeraars premiekorting. Neem je meer anti-inbraakmaatregelen, dan kom je in een hogere alarmklasse. Bij bepaalde type auto's, vooral dure auto's die diefstalgevoelig zijn, is een hogere alarmklasse zelfs verplicht. Toch heeft maar liefst 87 procent van de ondervraagden geen idee welke alarmklasse hij heeft.
De Kok: "Autobezitters besteden geen aandacht aan hun autoverzekering. Zonde, want iedere maand wordt er geld van je bankrekening afgeschreven. Kunt u over van een allrisk naar WA, dan bespaart u al snel een paar tientjes per maand. Checken of u nog goed zit, kan nooit kwaad."
Nederlanders zijn niet alleen slecht op de hoogte van autoverzekeringen, maar de verzekeringskennis van Nederlanders is sowieso van zeer laag niveau. Onbegrijpelijk eigenlijk als je bedenkt dat Nederlanders zeer veel verzekeringen hebben in vergelijking tot andere landen.
Wel erg schokkend dat 59 procent van alle WA-verzekerden ten onrechte denkt dat hun verzekering méér dekt dan alleen schade aan anderen. Dan komen ze bij een schade toch echt van een koude kermis thuis.
Vermoed inderdaad dat veel mensen eenmaal afsluiten en daarna weinig moeite meer (willen) doen om te zien of de voorwaarden nog wel aansluiten bij een veranderende situatie.
Voor verzekeringen is het sowieso van belang dat de consument zich goed inleest, ook wij ervaren hier redelijk vaak problemen mee. Dus zorg dat u op de hoogte bent van de feiten!
Vermoed inderdaad dat veel mensen eenmaal afsluiten en daarna weinig moeite meer (willen) doen om te zien of de voorwaarden nog wel aansluiten bij een veranderende situatie.
Nederlands zijn (te) goed verzekerd, maar hieruit blijkt maar weer dat ze vaak niet weten wat ze exact hebben afgesloten. Bepaal eerst altijd je wensen en behoefte en ga dan pas vergelijken en laat je vooral goed informeren door de verzekeraars zelf.
Nederland is inderdaad erg goed verzekerd. Ik ben persoonlijk van mening dat een onafhankelijk onderzoek naar wat je nodig hebt, nog altijd beter is dan je laten infomeren door een verzekeraar zelf. Die moeten natuurlijk verkopen.
Vermoed inderdaad dat veel mensen eenmaal afsluiten en daarna weinig moeite meer (willen) doen om te zien of de voorwaarden nog wel aansluiten bij een veranderende situatie. Regelmatig je autoverzekering vergelijken.
Regelmatig alle verzekeringen nalopen is erg slim! Situatie en premies kunnen na enkele jaren ineens niet meer aansluiten. Schokkend om te zien dat Nederlanders zo slecht op de hoogte zijn!
Dit probleem komt vaak voor bij een langer doorlopende verzekering. Zeker wanneer deze op jonge leeftijd is afgesloten. Daarnaast kunnen verzekeraars tussendoor polisvoorwaarden aanpassen. Kijk je deze niet goed na en geef je klakkeloos een akkoord dan kun je zo onderverzekerd zijn.