zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verhoog het vertrouwen van uw medewerkers met heldere uitleg

27 maart 2015 - Nederlandse medewerkers beoordelen de leiding van hun organisatie met een onvoldoende, namelijk een 5,8. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport 'Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2015', dat op 25 maart landelijk gepubliceerd werd door Effectory.

Helderheid en uitleg over de organisatiedoelen kunnen het vertrouwen van medewerkers vergroten. Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, vertelt hier meer over. "Een duidelijke stip op de horizon is essentieel voor medewerkers. Zonder doelstellingen zijn zij in feite stuurloos en zien zij niet wat de organisatieleiding doet. Maar als de leiding een concreet doel formuleert en een duidelijke koers uitstippelt om het doel te bereiken, dan wordt het een ander verhaal. Medewerkers weten dan precies waar de leiding mee bezig is en hoe de organisatie wordt aangestuurd. Dit geeft een veilig gevoel. Het vertrouwen in de top krijgt hierdoor een enorme boost."



Grote versus kleinere organisaties
Opvallend genoeg zijn grote organisaties (meer dan 1.000 medewerkers) beter in staat om intern hun doelen over te brengen dan kleinere organisaties (minder dan 1.000 medewerkers). Grote organisaties scoren op dit gebied een 7,6, waar kleinere organisaties een 7,2 scoren. "De kwaliteit van de top-down communicatie heeft niets te maken met de grootte van de organisatie," vertelt Heezen. "Heldere communicatie over doelstellingen ligt binnen ieders bereik. Het gaat erom dat je heldere keuzes maakt, openheid van zaken geeft en begrijpelijke taal spreekt."

Achter doelen staan
Kleinere organisaties blijken wel beter in staat zijn om doelen te formuleren waar medewerkers achter staan (7,6 ten opzichte van een 7,4 bij grotere organisaties). "Dit is begrijpelijk, aangezien de leiding en de medewerkers dichter bij elkaar staan in een kleine organisatie. Het is dan net iets makkelijker om elkaar goed aan te voelen. Maar ook hier geldt: elke organisatie kan bewust aan de slag gaan met communicatie over de organisatiedoelen. Dit werkt gewoon heel positief op het vertrouwen van medewerkers."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leider zet medewerker voorop
 'Samen organiseren voor beter presteren'
 Werkdruk kost 35 procent productiviteit
 Het verlanglijstje van de kritische millennial
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10