zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mobiliteitsbeleid: twee vliegen in één klap

26 maart 2015 - Organisaties kunnen op allerlei manieren een duurzaam karakter uitdragen. Denk aan een papierloze organisatie, het stimuleren van thuiswerken of gebruikmaken van duurzame energiebronnen voor klimaatinstallaties.

Ook een goed doordacht mobiliteitsbeleid kan hier aan bijdragen. Dirk Grevink, CEO van BNV Mobility, geeft aan hoe dit op verschillende niveaus inzetbaar is.


 
Persoonlijk budget
Als onderdeel van dit beleid kunnen organisaties een mobiliteitsbudget introduceren bij hun werknemers. Iedere werknemer heeft een vast bedrag tot zijn beschikking en kan dat inzetten voor mobiliteit. "Doordat iedereen dit naar eigen inzicht kan uitgeven, is men eerder geneigd te kiezen voor besparende maatregelen en een betere afweging te maken in de keuze voor het soort vervoer," geeft Grevink aan. Werknemers die dichtbij wonen hebben baat bij een fietsplan, terwijl voor anderen een OV-kaart het meest rendabel is.
Voor automobilisten zijn er ook diverse mogelijkheden. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende initiatieven die het mijden van de spits stimuleren en zelfs belonen. In combinatie met technologieën die maken dat we niet meer aan een vaste werkplek gebonden zijn, opent dit mogelijkheden. 

 Monitoren rijgedrag
"Organisaties hoeven hun werknemers alleen maar te attenderen op het bestaan van dit soort projecten om het belang van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) uit te dragen, aldus Grevink. "Een e-mail sturen is al voldoende." De inzet van dit soort initiatieven verkleint de CO2 Footprint van een organisatie. Door aan te tonen dat deze informatie gedeeld wordt met het personeel, komt een bedrijf simpel hoger op de MVO prestatieladder.

Rijgedrag monitoren
Zo zijn er verschillende initiatieven die rijgedrag monitoren en dat inzichtelijk maken voor de automobilist. Hierdoor gaan gebruikers over het algemeen bewuster autorijden. Grevink ligt toe: "Als het positieve effect van het veranderde rijgedrag zichtbaar wordt, zal iedereen geneigd zijn dit door te zetten."
Bijkomend voordeel is dat dergelijke diensten ook in te zetten zijn voor bijvoorbeeld ritregistratie en e-support. "Daarmee is het niet langer alleen interessant vanuit duurzaamheidsoogpunt, maar voegt het ook wat toe aan de zakelijke praktijk," geeft Grevink aan. Medewerkers kunnen zo eenvoudig een uitdraai maken van het aantal zakelijke kilometers dat ze maken. Dat beduimelde notitieboekje met kilometerstanden kan dus weg.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouw minder bewust van mobiliteitskosten dan man
 Eén op drie leaseauto’s staat stil
 Mobiliteitsbudgetten onder de loep
 Bedrijfsleven wil over op Persoonsgebonden Mobiliteitsbudget
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10