20 maart 2015 -
Uit onderzoek van spotONvision naar marketing performance management (MPM) blijkt een sterke bezorgdheid over de manier waarop marketing wordt gezien door de directie en een schijnbaar gebrek aan vertrouwen in het vermogen van marketing om bij te dragen aan de omzet.
De resultaten van de survey onthulde een sterke bezorgdheid over de manier waarop marketing wordt gezien door de directie en een schijnbaar gebrek aan vertrouwen in het vermogen van marketing om bij te dragen aan de omzet. Adwin Gerritsen, senior consultant bij spotONvision: "Er is een duidelijk verband tussen organisaties waar het topmanagement duidelijke resultaatverantwoordelijkheid neerlegt bij marketing en hun volwassenheid in marketing performance management. Ook zien we dat organisaties die marketingtechnologie zoals marketing automation hebben doorgevoerd, duidelijk in de lead zijn met marketing performance management."
Ondanks de zorgen over de manier waarop marketing wordt gezien binnen hun organisaties, geeft het onderzoek ook een positieve kijk op de huidige transformatie die plaatsvindt in marketing en de rol van marketing performance management in die transformatie. De veranderingen bieden een kans om de perceptie en de mindset van leidinggevenden, dat marketing een kostenpost zou zijn, te veranderen.
Innovatieve oplossingen maken marketeers efficiënter
Bovendien betekent deze transformatie een kans voor marketing om beter inzicht te krijgen in welke van de activiteiten en inspanningen het meest bijdragen aan het genereren van inkomsten en klanttevredenheid. "B2B-marketeers zijn gedreven om de volgende stappen te nemen," zegt Shimon Ben Ayoun, medeoprichter en Managing Partner van spotONvision. "We zien hoe innovatieve oplossingen zoals marketing automation hen steeds efficiënter en effectiever maken, waardoor ze betere resultaten bereiken zonder verhoging van middelen of budget."
Over het onderzoek
De studie is gebaseerd op diepte-interviews met marketingdirecteuren van grote B2B-bedrijven in Nederland. Het onderzoek werd mogelijk gemaakt door Oracle.Het doel van het rapport is om te begrijpen met welke uitdagingen marketeers geconfronteerd worden om hun waarde voor het bedrijf te bewijzen, hoe ze de ROI te meten, en hoe zij van plan zijn om hun inspanningen in de komende maanden en jaren te verbeteren. Met het onderzoek zijn belangrijke inzichten verkregen in de best practices en de industrie-specifieke uitdagingen van toonaangevende bedrijven in de IT, financiële diensten, Utilities, Media & Communicatie, Techniek, Logistiek, Groothandel, Productie en Professional Services.