zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bijna 110. 000 Nederlanders op Cruisevakantie in 2014

19 maart 2015 - In 2014 gingen maar liefst 109.064 Nederlanders op cruisevakantie. Dit blijkt uit de jaarcijfers van CLIA Nederland. Ondanks dat het aantal Nederlandse cruisereizigers in 2014 met 4,3  procent is gedaald in vergelijking met 2013, maakt de cruisesector in de afgelopen vijf jaar een sterke groei door. 

De daling in 2014 kan worden toegewezen aan de economische situatie en de daling van de capaciteit in het Mediterrane vaargebied. Toch blijven cruises in de Europese wateren met 64  procent het populairst bij de Nederlandse reiziger, gevolgd door die in het Caribische gebied met veertien  procent.


 
Positieve trend
Ondanks de daling van het aantal passagiers laat de trend van afgelopen jaren in de Nederlandse cruisesector een positief beeld zien. Sinds de crisis is het aantal Nederlandse cruisereizigers bijna verdubbeld: van 67.296 in 2009 naar maar liefst 109.064 in 2014. Deze positieve trend is ook in Europa zichtbaar. In 2014 ging een record van 6,39 miljoen Europeanen op cruisevakantie. Dit is een relatief kleine groei van 0,5  procent ten opzichte van 2013.  Deze kleine groei kan verklaard worden door de individuele commerciële strategieën van de cruisemaatschappijen;  zo was er in 2014 was een daling van 11,4  procent van de capaciteit in het Mediterrane vaargebied.  Met de komst van nieuwe cruiseschepen wordt echter weer een capaciteitsstijging van 9,3  procent verwacht in 2015.
 
Sterke groei verre bestemmingen
Het vaargebied Middellandse Zee / Zwarte Zee  behoudt een grote aantrekkingskracht en is goed voor 34  procent van de Nederlandse cruisemarkt. Het aantal passagiers dat naar Noord –  Europa reisde groeide met 1  procent naar 30  procent. Op de verre bestemmingen is een verrassende stijging van 56,1  procent te zien in het vaargebied Verre Oosten / Australië. Cruises naar de westkust van Amerika en Mexico groeien met 29,3  procent en naar de Indische Oceaan met 21  procent. Dat Nederlanders graag wat langer cruisen blijkt: gemiddeld blijven zij 9,5 nachten aan boord in tegenstelling tot het Europese gemiddelde van 8,7 nachten. De toenemende reizen naar de verre bestemmingen spelen hier zeker een rol in.
 
Conclusie
Ondanks dat de Nederlandse cruisemarkt in 2014 is gedaald en er een relatief kleine groei is in Europa, bewijst het record aantal Europese cruisereizigers dat cruisen een populaire vakantie keuze blijft. CLIA Nederland is ervan overtuigd dat de cruisesector in Europa en daarmee ook in Nederland zal (blijven) stijgen in de komende jaren, zeker omdat de penetratiegraad nog steeds relatief laag is.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders houden gemiddeld acht vakantiedagen over
 Vijf bijzondere plaatsen om te skiën in de woestijn
 Reiziger in 2015 op zoek naar lokale bevolking
 Zes tips voor een vakantie zonder werkstress
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10