Bedrijven weten niet waar medewerkers tijdens zakenreis zijn
18 maart 2015 -
Uit een recent onderzoek van BCD Travel blijkt dat travelmanagers de veiligheid en gezondheid van reizigers even belangrijk vinden als kostenbesparingen.Toch heeft nog steeds één op de drie bedrijven geen travel risk policy.
BCD Travel heeft een handleiding gemaakt die travelmanagers in staat stelt om direct te beginnen met het opstellen van een travel risk beleid. De whitepaper Travel Risk Management: Keeping Business Travelers Safe and Secure beschrijft stap voor stap wat organisaties moeten doen om de veiligheid van hun medewerkers op zakenreis te garanderen en geeft advies over hoe de juiste mensen te betrekken, welke gegevens te verzamelen, hoe te communiceren met reizigers, etc. Ook geeft de white paper tips om het reisbeleid te monitoren en up-to-date te houden. Concrete voorbeelden illustreren ten slotte hoe bedrijven zoals Ikea travel risk management in de praktijk toepassen.
Drie uitdagingen
BCD Travel vroeg eind vorig jaar 510 travelmanagers naar hun prioriteiten. Uit het onderzoek blijkt dat de veiligheid van reizigers zelfs belangrijker is dan efficiëntie, reizigerstevredenheid en milieu. De drie grootste uitdagingen in travel risk management bestaan uit een gebrek aan:
- Iemand binnen de organisatie die verantwoordelijk is voor travel risk management
- Ondersteuning door het management
- Naleving van het reisbeleid
Andere belemmerende factoren zijn:
- Onvoldoende kennis van travel risk management
- Geen betrokkenheid van medewerkers
- Bezorgdheid over gegevensbeveiliging
- Gebrek aan mogelijkheden om medewerkers te traceren en risico’s te beoordelen
Reisrisico's
"Zakenreizigers krijgen regelmatig te maken met risico’s, vooral wanneer ze naar een onbekende buitenlandse bestemming reizen. Toch zijn travelmanagers slecht voorbereid op die risico’s, en de mogelijke juridische en financiële gevolgen. Veel organisaties hebben geen travel risk policy en weten niet waar hun medewerkers zich bevinden tijdens een zakenreis. Vaak weten ze zelfs niet wie de naasten van een medewerker zijn om contact mee op te nemen bij noodgevallen. Met onze handleiding helpen we organisaties op weg," zegt Diederik Banken, Vice President Commercial Benelux bij BCD Travel.