zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Miljoenenwoningen vaak ver onder de vraagprijs verkocht

17 maart 2015 - Woningen van een miljoen of meer kennen een grotere onderhandelingsruimte dan gewone koopwoningen. Het verschil tussen de (initiële) vraagprijs en de uiteindelijke koopsom van een woning is 9,9 procent voor een gemiddelde koopwoning en 19,0 procent voor een woning van een miljoen of meer in Nederland.

In euro's uitgedrukt weet een gemiddelde koper dus zo'n 29.000 euro van de vraagprijs af te onderhandelen terwijl voor een miljoenenwoningen de gemiddelde afslag neerkomt op 292.000 euro. Op miljoenenwoningen zit meer onderhandelingsruimte. Dit blijkt uit een analyse van een nog te verschijnen jaarrapport 'Miljoenenwoningen' van onderzoeksbureau Calcasa.



Miljoenenwoningen kwart goedkoper aangekocht in de regio Groot-Rijnmond
In de regio Groot-Rijnmond staan ongeveer 1.500 miljoenenwoningen met een gemiddelde waarde van 1,296 miljoen euro. In het afgelopen jaar is 46 procent van de te koop staande miljoenenwoningen verkocht. Dit is een stijging van het aantal verkopen met 32,5 procent. De prijs steeg tegelijkertijd met 4,2 procent. Het verschil tussen de initiële vraagprijs en de uiteindelijke koopsom is met 23,1 procent het grootst in de regio Groot-Rijnmond. Het landelijk gemiddeld ligt rond de 19,0 procent. In euro's uitgedrukt is er 331.000 euro van de vraagprijs af onderhandeld per miljoenenwoning in de regio Groot-Rijnmond.
Op de tweede plek staat de regio 't Gooi en de Vechtstreek met een afslag van 22 procent. In deze regio staan 3.800 miljoenenwoningen met een gemiddelde waarde van 1,368 miljoen euro. Er is het afgelopen jaar 45 procent van de te koop staande miljoenenwoningen verkocht met een fors verschil van 22,0 procent tussen vraag- en verkoopprijs. In euro's uitgedrukt is dit een verschil van gemiddeld 360.000 euro. Het aantal verkopen is met 25,2 procent gestegen en de prijs met 3,2 procent.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Dure woningen stijgen harder in waarde
 Wassenaar verslaat Blaricum met hoogst gemiddelde koopsom
  Woningprijzen stijgen verder door in 2015
 Uitstekend eerste half jaar Nederlandse woningmarkt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10