8 oktober 2003 -
Medewerkers die door hun superieuren als `uitstekend` worden gekwalificeerd, gebruiken twee keer zoveel humor in hun werkomgeving als hun collega`s. Dit blijkt uit onderzoek van de Hay Group`s McClelland Center for Research and Innovation in Boston.
Harvard Business Review publiceerde deze resultaten onlangs.
Smeermiddel Uit een tweetal langdurige interviewsessies met 40 mannelijke en vrouwelijke medewerkers van een voedingsmiddelenconcern, blijkt dat humor verschillende functies heeft. Het is een sociaal smeermiddel, het faciliteert de communicatie van moeilijke boodschappen, het reduceert animositeit, verlicht spanningen en verbetert de moraal.
Negatief Humor wordt als negatief beschouwd als het gebruikt wordt om een collega, baas of ondergeschikte omlaag te halen en positief als het gebruikt wordt om het ergens mee oneens te zijn of kritiek te leveren. De meningen zijn neutraal als humor wordt gebruikt om iets grappigs te duiden.
Hogere bonus Wat bovendien uit het onderzoek naar voren komt is dat het positieve gebruik van humor ook positief correleert met het verkrijgen van een bonus: hoe leuker de werknemer, hoe hoger de bonus. Een verklaring hiervoor is dat humor sterk gerelateerd is aan een hoge emotionele intelligentie.
Bron:MKBnet