13 maart 2015 -
Nadenken over de werkplek van de toekomst, de ‘mobility tsunami’ en de complexe uitdagingen waar managers vandaag de dag mee worstelen. Dit waren de onderwerpen tijdens de eerste Customer Day Benelux van Matrix42.
IT- en lijnmanagers van allerlei organisaties uit Nederland en België kwamen naar de Amsterdam Arena om daar antwoorden te krijgen op hun vragen.
Diversiteit is de standaard
Jochen Jaser, CEO van Matrix42 deed de aftrap van het event. "Je kan wel stellen dat diversiteit vandaag de dag de standaard is in het bedrijfsleven. Deze standaard zorgt voor complexiteit en zolang we die complexiteit niet proberen te bestrijden met eenvoud, zal hij ons in de weg zitten." En daar wringt volgens Jaser de schoen. IT wordt nog vaak gezien als een aangelegenheid van de IT-afdeling en niet van de werknemers en het management. Terwijl de werknemer en manager vandaag de dag in de privésituatie een bepaald serviceniveau gewend zijn en dat ook op het werk verwachten. "De meeste verwachtingen zijn IT-gerelateerd", aldus Jaser. "Men wil ook op het werk via bijvoorbeeld een soort Appstore software downloaden. Wordt dit niet gefaciliteerd? Dan zoeken mensen naar andere oplossingen, zoals gratis tools die op securityniveau niet worden ondersteund. Daarmee vormen ze een gevaar voor de veiligheid en dat kan leiden tot compliance-problemen. Organisaties hebben eigenlijk geen keuze: ze moeten hier in mee gaan."
De zelfredzame eindgebruiker
Oliver Bendig, CTO van Matrix42 heeft een frisse kijk op workspace management en de rol van technologie daarin. Op de customer day schetste hij een ‘hybride’ toekomstbeeld: "Mensen gaan hun IT-oplossingen de komende jaren via allerlei verschillende kanalen benaderen, zowel on-premise als vanuit de cloud. De uitdaging ligt er voor organisaties in, om de eindgebruikers eenvoudig en doeltreffend te laten werken en tegelijkertijd kosten te beperken." Hij stelt daarbij dat veranderende technologie tegelijkertijd een uitdaging en bedreiging vormt voor organisaties. "Niemand kan voorspellen hoe het precies zal gaan, maar je kunt er wel op inspelen. Zorg dat je de kansen benut! Het is van groot belang dat we eindgebruikers eenvoud bieden: zij zijn aan de ene kant zelfredzamer geworden, maar daardoor tegelijkertijd ook kritischer. Maak gebruik van die zelfredzaamheid met technologie die de platformen waar moderne werknemers gebruik van maken, verbindt."
Leerpunten
De conclusie van de customer day: de nabije toekomst laat zich niet in detail voorspellen, maar we kunnen er wel op inspelen. De moderne werkomgeving is complexer dan ooit te voren, terwijl eindgebruikers een hoge kwaliteit van producten en diensten verlangen. IT-managers willen de mogelijkheden van de moderne werkomgeving met beide handen aangrijpen, en kunnen daarvoor de volgende uitgangspunten nemen:
1. Vorm uw IT om tot self-service-IT
IT-eindgebruikers hebben vandaag de dag een hoog kennisniveau. Dat hoge niveau verwachten ze ook van IT-dienstverlening. Dit is een uitdaging, maar tegelijkertijd een kans. Benut het hoge kennisniveau, bijvoorbeeld door middel van een selfservice-portaal waar eindgebruikers elkaar verder kunnen helpen. Zo zijn zij meer in control en besteedt uw IT-afdeling minder tijd aan standaardwerk. Daardoor kunnen IT’ers zich richten op het optimaliseren van alle processen.
2. Maak software voor elk platform eenvoudig beschikbaar
Stel IT-eindgebruikers in staat om op eenvoudige wijze hun benodigde software aan te vragen, voor welk device dan ook, en geef vervolgens inzage in de status van aanvragen. Dat vergroot de productiviteit van werknemers en maakt hen tevreden eindgebruikers.
3. Benut de kansen van mobility
Tref voorbereidingen op het verdere verloop van de mobility-tsunami. Vaak wordt daarbij alleen aan hardware-uitdagingen gedacht en wordt het software-aspect over het hoofd gezien. Veel organisaties hebben onvoldoende inzicht in de kosten van mobiele applicaties van werknemers. Spring hier op in door te zorgen voor integratie tussen de verschillende platformen die in uw organisatie gebruikt worden.