Vraaggestuurde overheid zorgt voor wendbaarheid en transparantie
11 maart 2015 -
De opeenstapelende hoeveelheid wetswijzigingen staat overheden in de weg bij de transformatie van een aanbodgerichte naar een vraaggestuurde overheid. Voordat de ene wetswijziging volledig is doorgevoerd, staat de volgende alweer voor de deur.
Het is belangrijk dat de overheid transformeert naar een meer vraaggestuurde aanpak, door te acteren vanuit het perspectief van de uiteindelijke gebruiker; de burger. Hierdoor kunnen overheidsinstanties betere en passendere dienstverlening leveren. Dat stelt Everest, de business engineering company voor financiële dienstverleners en de overheid, in haar nieuwste visiepaper ‘Van wet naar loket’.
Ingewikkeld proces
Het proces van wet naar loket is ingewikkeld. Als de Tweede Kamer instemt met een nieuwe wet, stelt het kerndepartement deze op. De betreffende uitvoeringsorganisatie moet vervolgens de nieuwe wet analyseren, annoteren en interpreteren. Dit is een complexe taak voor beleidsmedewerkers en juristen. Vervolgens vertalen analisten en ontwerpers de annotaties naar de desbetreffende producten en diensten. Zij brengen op hun beurt de IT-specialisten op de hoogte, zodat alle systemen up-to-date worden gebracht. Deze watervalmethode brengt diverse knelpunten met zich mee: er is geen inzicht in de besluitvorming, geen consistentie en een flinke investering qua tijd en financiën. Dit alles resulteert in een dienstverlening die niet transparant is en nog niet voldoet aan de verwachtingen van de burger.
Niet op tijd
Gerwin Woelders, principal consultant bij Everest: "De opeenstapeling van wetswijzigingen en nieuwe regels zorgt ervoor dat veel overheden niet op tijd kunnen voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. De lange doorlooptijden van zeker drie maanden tot soms wel jaren en de complexiteit van beleidsvoornemens zijn hier deels de oorzaak van. Dit soort verspilling kan weggenomen worden door de watervalmethode te doorbreken en een optimaal ingericht regelbeheersingstraject in te zetten. Bijkomend voordeel is dat hierdoor een wendbare uitvoeringsinstantie wordt gecreëerd die de burger en het bedrijf centraal stelt. Het centraal stellen van burgers en bedrijven mag zich niet alleen beperken tot het private domein. Het wordt tijd dat ook de overheid met deze wereldwijde trend meebeweegt."
Meer weten over het proces van een aanbodgerichte naar een vraaggestuurde overheid? Download gratis het visiepaper ‘Van wet naar loket’.