9 maart 2015 -
Het vorige week vrijgegeven onderzoek van Weber Shandwick wijst uit dat 81 procent van de wereldwijd ondervraagde senior leidinggevenden betrokkenheid en zichtbaarheid van de CEO cruciaal vinden voor de bedrijfsreputatie.
Dit nieuwe model voor de CEO reputatie wordt gedreven door een sterke vraag naar content en de vele platformen waarop CEO’s contact hebben met stakeholders. "Jaren geleden verwarden CEO’s en hun adviseurs CEO zichtbaarheid met CEO beroemdheid. Het gaat nu niet over CEO beroemdheid, maar over CEO geloofwaardigheid – dat opgebouwd wordt via meerdere kanalen en waarde toevoegt binnen en buiten de organisatie," vertelt Koen van Zijl, Weber Shandwick’s Managing Director Corporate Affairs
The CEO Reputation Premium: Gaining Advantage in the Engagement Era – uitgevoerd door Weber Shandwick – is gebaseerd op een online onderzoek onder meer dan 1.700 senior leidinggevenden in negentien landen verspreid over Noord-Amerika, Europa, Azië en Latijns-Amerika.
Waarom de reputatie van een CEO belangrijk is
De reputatie van de CEO is van belang voor het succes en het concurrerend vermogen van een organisatie. Senior leidinggevenden zijn het hierover eens in het onderzoek: gemiddeld schrijven ze bijna de helft (45 procent) van hun bedrijfsreputatie toe aan de reputatie van hun CEO. Dit onlosmakelijke verband tussen CEO- en bedrijfsreputatie zal nog stijgen, gezien 50 procent van de leidinggevenden denkt dat de reputatie van de CEO nog belangrijker wordt de komende jaren.
De reputatie van de CEO is ook van belang voor het einderesultaat. Leidinggevenden schrijven 44 procent van de marktwaarde van hun bedrijf toe aan de reputatie van hun CEO. Daarnaast trekt én behoudt een sterke reputatie van de CEO ook werknemers (respectievelijk 77 procent en 70 procent).
"De manier waarop mensen bezig zijn met bedrijven, merken en de producten die ze aanbieden, blijft evolueren," aldus van Zijl. "Ons onderzoek laat zien dat een CEO die het verhaal van een bedrijf kan personaliseren en tot leven kan brengen, de bedrijfsreputatie kan versterken."
Openbare betrokkenheid van de CEO is het nieuwe mandaat
Belangrijke is een keuze te maken tussen de verschillende beschikbare platformen die van belang zijn voor de reputatie van de CEO. Het overgrote deel van de senior leidinggevenden (82 procent) beschouwt lezingen als prioriteit nummer één voor het contact met externe stakeholders, daarnaast zijn er veel andere mogelijkheden voor de CEO profilering:
- Externe zichtbaarheid activiteiten die belangrijk zijn voor CEO’s Percentage van de Globale Leidinggevenden
- Spreken op evenementen (binnen- en buiten de industrie)
- Toegankelijk zijn voor nieuwsmedia
- Zichtbaar zijn op de website van het bedrijf
- Nieuwe inzichten en trends delen met het publiek
- Actief zijn in de lokale gemeenschap
- Zichtbaar zijn op het videokanaal van het bedrijf
- Het invullen van leiderschapsposities buiten het bedrijf
- Publiekelijk een standpunt innemen over zaken die de maatschappij of algemeen belang beinvloeden
- Actief zijn op social media
- Publiekelijk een standpunt innemen over beleids- en politieke zaken
De CEO’s twaalfstappen-handleiding voor reputatie en betrokkenheid
Weber Shandwick raadt senior communicatiemanagers aan de volgende strategieën te overwegen om de betrokkenheid en de reputatie van de CEO’s te versterken:
1. Maak een goede beoordeling van de reputatie van de CEO
2. Ontwikkel een unieke positie voor de CEO
3. Ontwikkel het verhaal van de CEO namens het bedrijf
4. Zorg voor een sterke betrokkenheid binnen de industrie
5. Maak gebruik van het senior management team, in aanvulling op de CEO
6. Zorg voor een gedegen mediatraining van de CEO
7. Evalueer de CEO’s houding tegenover het publieke beleid
8. Beslis welke congressen of conferenties de juiste zijn voor de CEO
9. Ontwikkel een sterke sociale media strategie
10. Houdt reputatie programma’s bovenaan de to-do list
11. Ondersteun de reputatie van de CEO vanuit de werknemers
12. Zie CEO bescheidenheid niet als een zwakte