Wereldwijde hotelprijzen stijgen voor het vijfde jaar op rij
5 maart 2015 -
De prijzen per hotelovernachting, betaald door reizigers van over de hele wereld, zijn met drie procent gestegen in 2014.
Tegelijkertijd met het toenemende vertrouwen in het economische herstel, met name in Europa, en het verhogen van het reisbudget van de consument, is de gemiddelde prijs van een hotelkamer in 2014 wereldwijd met drie procent gestegen ten opzichte van 2013. Dit blijkt uit de laatste Hotel Price Index (HPI) van Hotels.com. De HPI stond aan het eind van 2014 op 113, dertien punten hoger dan de beginwaarde van de HPI in 2004 en gelijk aan de score in 2008. De HPI staat nog wel vier punten lager dan het hoogtepunt in 2007.
Internationale gebeurtenissen
Johan Svanstrom, President van Hotels.com: "Ondanks de stijging van afgelopen jaar hebben de prijzen hun hoogtepunt van zeven jaar geleden nog niet bereikt; wat goed nieuws is voor de consument. Elk jaar is uniek in de reisindustrie met kansen en uitdagingen, en 2014 was hier geen uitzondering op. Wereldwijde gebeurtenissen, zoals de Olympische Spelen in Sotsji en het WK voetbal, zorgden ervoor dat veel reizigers op plekken kwamen waar ze normaal niet zouden komen. Onvoorziene tragedies zoals de Ebola epidemie, de verdwijning van Malaysian Airlines MH370 en het verlies van MH17, lieten op hun beurt duidelijke sporen achter."
Regionale verschillen
Van de zes regio's in de HPI stegen er vier dit jaar, waarbij de ene regio daalde en de ander steeg. Met een sterke economie en een groeiende dollar was Noord-Amerika de grootste stijger (+vijf procent), twee procent hoger is dan het resultaat in 2013.
Twee regio's rapporteerden een Index groei van vier procent. De Caraïben heeft een record behaald van 137, wat de hoogste regionale index groei ooit is. De oorzaak hiervan was de sterke US Dollar en de populariteit van de Caraïben onder Amerikaanse reizigers. Daarnaast genoten Europa en het Midden-Oosten van de snelste groei in zeven jaar; veel landen in deze regio's rapporteerden namelijk in 2014 een record aantal reizigers.
Latijns-Amerika registreerde een index stijging van twee procent. Brazilië, de host van het WK, overtrof alle verwachtingen op het gebied van 'hospitality'. Het was een unieke kans voor het land om te laten zien wat voor topklasse accommodaties en services zij te bieden hebben.
Voor de Pacific is de index dit jaar gelijk gebleven. Als gevolg van de zwakke Australische Dollar wordt er wel voorspeld dat deze regio in 2015 meer reizigers zal gaan trekken.
De index voor Azië is met twee procent gedaald. De HPI laat wel zien dat Azië nog steeds uitstekende waardes biedt voor reizigers en dit blijft doen.
Reizen naar het buitenland
Svanstrom: "Meer dan 1,1 miljard reizigers gingen naar het buitenland in 2014. Dit aantal is met vijf procent gegroeid ten opzichte van2013. Er wordt geschat dat wereldwijdde binnenlandse vluchten vier tot vijf keer dit getal zijn. Toerisme is een competitieve en veerkrachtige industrie met landen die vechten om waardevolle reizigers aan te trekken door het verbeteren van infrastructuur, het uitbreiden van hospitality- en entertainmentmogelijkheden en de minder strenge eisen voor visa. Reizen verbreedt de horizon en verlegt grenzen, dus ga de wereld ontdekken."