Middelgrote bedrijven dragen één biljoen euro bij aan groei Europese economie
27 februari 2015 -
Middelgrote bedrijven droegen in 2014 1,03 biljoen euro bij aan de Europese economie. Een cijfer dat naar verwachting in 2015 met drie procent zal stijgen naar 1,06 biljoen euro. Ook na dit jaar wordt een stijging verwacht tot zo’n 1,2 biljoen euro in 2019.
Het onderzoek, uitgevoerd door het Centre for Economic and Business Research, analyseerde de bijdrage van middelgrote ondernemingen aan de twaalf belangrijkste economieën binnen de EU. De European Economic Impact Study kwam tot stand door kwantitatief onderzoek van Redshift Research, die de mening inventariseerde van 814 zakelijke beslissers in middelgrote Europese bedrijven in twaalf EU-landen.
Nederlandse middelgrote ondernemingen schragen nationale productiviteit en export
Ondanks het aantal van 8.700 middelgrote bedrijven in Nederland – slechts een procent van alle ondernemingen in de Nederlandse economie – zijn ze in 2014 verantwoordelijk voor maar liefst 23 procent van de bruto toegevoegde waarde (GVA). Dit hebben ze weten te bereiken met slechts negentien procent van de werkgelegenheid. Van 2009 tot 2014 namen medewerkers van middelgrote bedrijven gemiddeld 70.500 euro aan GVA per jaar voor hun rekening. Dit was 23 procent (of 13.000 euro) meer dan een werknemer van een gemiddeld bedrijf.
Middelgrote bedrijven in Nederland zijn goed voor een kwart van de Nederlandse export en 79 procent van deze export was in 2012 bestemd voor andere EU-landen. Dit illustreert hoe belangrijk middelgrote bedrijven zijn voor de positie van Nederland als essentieel kanaal voor de Europese handel.
De onderzoeksresultaten concluderen het volgende.
Het middensegment van de markt is een essentieel onderdeel van de economische activiteit in Europa. Het maakt slechts één procent uit van alle bedrijven in de zakelijke economie, toch is het middensegment verantwoordelijk voor twintig procent van de totale omzet en voor achttien procent van de totale bruto toegevoegde waarde (GVA).
Middelgrote bedrijven hebben zeventien procent van de Europese beroepsbevolking aan het werk. In 2014 waren dat 18,7 miljoen mensen. Tegen 2019 creëert het middensegment ongeveer 124.000 banen per jaar, met een verwachte totale werkgelegenheid van 19,3 miljoen mensen.
Bijna twee derde van de middelgrote bedrijven zijn innovators (63 procent). Ze ontwikkelen nieuwe producten en business practices, en zetten deze in. In alle landen die meededen in het onderzoek, innoveert een groter deel van de middelgrote ondernemingen dan in de economie als geheel.
In negen van de twaalf onderzochte landen voegen werknemers van middelgrote ondernemingen meer waarde dan gemiddeld toe.
Groei
Ondanks de aanhoudende onzekerheden in Europa laten middelgrote bedrijven een groot zakelijk optimisme zien. Driekwart van de zakelijke beslissers verwacht dat hun omzet in 2015 gelijk blijft of stijgt. Meer dan een derde (39 procent) verwacht dat de omzet blijft groeien tot maximaal tien procent. Dit vertrouwen wordt onderstreept door het feit dat meer dan de helft (55 procent) van de middelgrote bedrijven van plan is om hun bedrijf te laten groeien door het aannemen van nieuw personeel.
Innovatie
Bijna twee derde van de middelgrote bedrijven zijn innovators (63 procent): ze ontwikkelen nieuwe producten en business practices en zetten deze in. In elk van de onderzochte landen draagt een groter deel van de middelgrote ondernemingen bij aan innovaties dan in de economie als geheel. Van alle middelgrote bedrijven is 93 procent van plan om in 2015 te investeren in hun IT-infrastructuur; bijna een derde (29 procent) is van plan om hier meer dan 50.000 euro voor uit te trekken.
Talent
Innoveren gebeurt door het aantrekken en managen van de grootste talenten. Maar dit blijkt juist de grootste zorg te zijn voor middelgrote ondernemingen; van de leidinggevenden beschouwt zestig procent het behoud van het beste personeel als de grootste uitdaging bij het managen van talent.
Het bieden van de optimale werk/privébalans wordt gezien als de sleutel tot het behoud van talent; waarbij 62 procent van de leidinggevenden zegt dat flexibele werktijden een aantrekkende werking hebben op toekomstige werknemers. Daarnaast hechten millennials ook waarde aan flexibel werken, ondersteund door technologie en ‘connected’ apparaten, waardoor ze ook buiten de kantooromgeving kunnen werken.
Export
Het middensegment profiteert traditioneel van zijn lokale vestiging en wereldwijde scope. Het heeft hierdoor een groter bereik, maar maakt wel gebruik van de inzet van lokale leveranciers en lokaal gerichte bedrijfsvoering. Het onderzoek toont aan dat Europa de belangrijkste externe markt is: 71 procent richt zich qua exportgroei op Europa.
Het onderzoek versterkt ook een historische trend, omdat een kwart van de middelgrote bedrijven niet levert aan buitenlandse markten. Maar van de bedrijven die dat wel doen, haalt bijna een derde twintig procent van de omzet uit export.
Onverwachte draagkracht
Benoit Gruber, vicepresident Corporate Communication van Sage Enterprise Market Europe & Sage ERP X3: "Er zijn 18,7 miljoen mensen werkzaam bij middelgrote ondernemingen in geheel Europa, en dit onderzoek toont aan dat ze het kloppend hart vormen van de Europese economie."
"Meer dan enige andere markt tonen middelgrote bedrijven aan dat ze behoren tot de sterkste kweekvijvers van innovatie. Middelgrote bedrijven leunen zwaar op het harde werk van hun medewerkers, en het aantrekken en managen van talent is een belangrijk punt van zorg", zegt Gruber. "Het aantrekken van talent blijft voor middelgrote bedrijven een uitdaging, mede door het contrast met de aantrekkelijkheid van start-ups en de carrièremogelijkheden bij grote ondernemingen."
"Het feit dat binnen dit marktsegment innovatie het hart vormt en miljarden worden geïnvesteerd in Reseach & Development, toont aan dat deze ambitieuze, ervaren ondernemingen over een onverwachte draagkracht beschikken als het gaat om het stimuleren van economische groei. Middelgrote bedrijven zijn daarmee de miskende helden van de Europese economie."