zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse CEO’s technisch beter onderlegd dan buitenlandse collega’s

26 februari 2015 - Wereldwijd gezien zijn de drie populairste studies van CEO’s respectievelijk Economie, Economics & Business en Business Studies. De Nederlandse CEO kiest echter vaker voor een vakinhoudelijke opleiding.

 In Nederland staat Economics & Business weliswaar op de eerste plek van populaire studies, maar technische studies zijn een goede tweede. Op de derde plaats staat een rechtenstudie. Dit blijkt uit online onderzoek onder 826 CEO’s, wereldwijd uitgevoerd door Qlik. Qlik ontwikkelde een applicatie die de diverse kenmerken van CEO’s over de hele wereld met elkaar vergelijkt, om zo de anatomie van de gemiddelde CEO in kaart te brengen. In Nederland zijn 101 CEO’s van beursgenoteerde bedrijven uit het topsegment onder de loep genomen. De andere onderzochte CEO’s komen uit onder andere Engeland, Zwitserland, Australië, China, India, Hong Kong, Japan en Singapore. Eind vorig jaar ontwikkelde Qlik al een app met alleen de gegevens van de Nederlandse CEO. Nu is het onderzoek uitgebreid door ook data van buitenlandse CEO’s in de app te vatten. 



Studiekeuze
Mannelijke en vrouwelijke CEO’s laten wat betreft studiekeuze een aantal significante verschillen zien. Mannen kiezen gemiddeld genomen meestal voor een economische opleiding, terwijl vrouwen vaak kiezen voor een business studie. In Nederland kiezen zowel mannen als vrouwen het meest voor de studie Economics & Business. Nederlandse vrouwelijke CEO’s kiezen op de tweede plaats voor een sociaal politieke studie, terwijl bij de mannelijke Nederlandse CEO juist een technische opleiding op de tweede plaats staat. Ook opvallend is dat de Erasmus Universiteit Rotterdam wereldwijd op de vierde plek staat wat betreft leveranciers van CEO’s.

Carrièrepad
Naast een verschil in studiekeuze tekenen ook andere internationale verschillen zich af. Inzoomend op het carrièreverloop, blijkt dat de meeste CEO’s voor hun aanstelling managing director waren. De Nederlandse CEO was echter voor zijn aanstelling meestal ook al CEO bij een andere organisatie. In Nederland kent ook de functie CEO een hoger verloop dan in de rest van de wereld. 51 procent van de CEO’s blijft tot vijf jaar in dezelfde functie, terwijl dit percentage in Nederland hoger ligt (59 procent). In Japan wisselt de CEO het snelst van functie, 68 procent wisselt daar binnen vijf jaar van baan.
Sabine Palinckx, Country Manager Benelux bij Qlik: "Hoe ziet het DNA van een succesvolle leider eruit? Hoe waarschijnlijk is het dat ik ooit CEO word en wat heb ik daarvoor nodig? Allemaal vragen waar vermoedelijk iedereen wel eens over nagedacht heeft. Het antwoord ligt echter gewoon binnen handbereik. Door data uit verschillende bronnen met elkaar te combineren en dit te visualiseren, kan iedereen zien hoe ze een slimme strategie uit kunnen stippelen om later CEO te worden. Een belangrijke conclusie uit de data is dat er de afgelopen jaren weinig veranderd is in de boardroom. De gemiddelde CEO is nog steeds een man van middelbare leeftijd."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien Nederlandse ceo's in den vreemde
 CEO’s zijn 50-plussers uit de Randstad
 Rotterdam blijkt broedplaats voor CEO’s
 Een CEO die zich niet conformeert maakt indruk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10