zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Facebook gebruik daalt in 2015

19 februari 2015 - Facebook is in 2014, net als in voorgaande jaren het populairste social media netwerk. Desondanks verwachten consumenten dat ze in 2015 minder gebruik gaan maken van Facebook. Het gebruik van LinkedIn en Instagram is in 2014 toegenomen en groeit ook door in 2015.

Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope onder ruim 8.700 Nederlandse consumenten.



Gebruik Facebook onder druk
Ruim negen op de tien Nederlanders (92 procent) heeft minimaal één account op social media. Facebook is het bekendste en populairste social media netwerk in 2014. Ondanks de huidige populariteit van Facebook lijkt het gebruik te gaan afnemen. Dertien procent van de gebruikers verwacht Facebook komend jaar minder vaak te gaan gebruiken. Daarentegen verwacht slechts zes procent het meer te gaan gebruiken. Met name achttien tot 34-jarigen geven aan dat hun gebruik waarschijnlijk gaat dalen.

LinkedIn, Instagram en Pinterest winnen terrein
Het aantal Nederlanders met een LinkedIn profiel is in 2014 gestegen tot 45 procent. Daarbij verwachten ze LinkedIn vaker te gaan gebruiken in 2015. Ook Instagram en Pinterest kunnen groei verwachten in 2015. In 2014 had elf procent procent een profiel op Instagram. Bijna een kwart van de Instagrammers denkt het meer te gaan gebruiken, slechts één op de tien verwacht Instagram minder te gebruiken in 2015. Onder de Pinterest gebruikers (dertien procent van de consumenten) denkt één op de vijf het vaker te gaan gebruiken, tegenover bijna één op de tien die het minder vaak gaat gebruiken. Pinterest is vooral een populair netwerk onder vrouwen. Vier op de vijf Pinterest gebruikers is namelijk een vrouw.

Social media hebben belangrijke plaats in maatschappij
Volgens drie op de vijf social media gebruikers is berichtgeving op social media in staat om de publieke opinie te beïnvloeden. Voor 40 procent van de gebruikers heeft social media hun leven verrijkt. Daarentegen geeft bijna één op de vijf social media gebruikers aan dat ze minder live contact hebben als gevolg van social media. Contact onderhouden met vrienden en familie (62 procent) en oude bekenden (44 procent) zijn de belangrijkste redenen om social media te gebruiken. Daarnaast zijn het delen en bekijken van foto's (39 procent) en filmpjes (28 procent) belangrijke redenen. En voor 32 procent is het gewoon een aangenaam tijdverdrijf. Dit blijkt ook wel, omdat 59 procent van de social media gebruikers aangeeft zelden of nooit een bericht te posten. Zij lezen vooral berichten van andere gebruikers. Slechts veertien procent van de social media gebruikers is een actieve poster.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hacken social media accounts groeiend probleem
 Marketeers zetten wereldwijd in op social
 Social media drijvende kracht achter contentconsumptie
 Google winnaar eerste Social Media ICT Top 100
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10