Preventie werkstress en burn-out ook in 2015 belangrijk aandachtspunt
19 februari 2015 -
Meer dan een derde van de Nederlandse HR-managers zegt dat een burn-out regelmatig voorkomt
In november 2014 vestigde Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) al de aandacht op stress op de werkvloer met de 'Check je Werkstress Week'.
Dat deze aandacht zeer terecht is, wordt bevestigd door Nederlandse HR-managers: maar liefst 34 procent van de Nederlandse HR-managers geeft aan dat een burn-out regelmatig voorkomt binnen zijn of haar organisatie. HR-managers voeren daarom maatregelen in om werkstress en burn-outs te voorkomen. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek onder 200 Nederlandse HR-managers uitgevoerd in opdracht van Robert Half. Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland licht toe: "Werknemers die te kampen hebben met werkstress kunnen uitgeput en gedemotiveerd geraken en dit kan leiden tot een burn-out. Dit is op de eerste plaats erg vervelend voor de individuele werknemer, maar het effect op de organisatie mag ook niet worden onderschat. Werkstress en burn-out kunnen namelijk ook de bedrijfsproductiviteit aantasten. Bedrijven nemen daarom in toenemende mate maatregelen om deze problematiek tegen te gaan."
Bedrijven nemen maatregelen
De voornaamste maatregelen die HR-managers in 2015 invoeren of van plan zijn in te voeren, zijn gericht op het herzien van de baaninhoud (68 procent) en de optimalisatie van de werkomgeving (64 procent). Ook maatregelen in het kader van de bevordering van de balans tussen werk en privé worden in grote mate ingevoerd binnen het bedrijf. Toch beroepen heel wat bedrijven zich ook op externe middelen: 50 procent van de Nederlandse HR-managers doet of zal een beroep doen op extra uitzendkrachten en nog eens 47 procent op extra vast personeel met als doel de werkstress voor bestaande werknemers op te vangen.
Renken vult aan: "Overuren, lange werkdagen en een hoge werklast zijn allemaal mogelijke oorzaken van werkstress en burn-out. Om de negatieve gevolgen hiervan op de bedrijfsproductiviteit tegen te gaan, kan het werven van een extra werknemer uitkomst bieden. Drukke werkperiodes kunnen zo beter gemanaged worden wat de druk op zowel de bedrijfsafdeling als de individuele werknemer verlicht en het risico op werkstress en burn-outs bij medewerkers beperkt."
Een burn-out voorkomen
Werknemers kunnen ook zelf stappen ondernemen om een burn-out te voorkomen. Hieronder een aantal bruikbare tips:
Benoem wat u verwacht van uw werk: Wat vindt ue belangrijk in het leven, en in het bijzonder in uw werk? Uw werk neemt een groot deel van de tijd in beslag. Denk er dus goed over na en zorg dat u weet wat u wilt en wat er bij u past.
Zoek een creatieve uitlaatklep: Om de ‘werkknop’ in uw hoofd om te draaien, helpt het als u een creatieve uitlaatklep hebt. Iets waar u zich in kunt uitleven en wat uw gedachten volledig in beslag neemt. Denk na wat u helpt om het werk even te vergeten.
Neem tijd voor beweging en ontspanning: Altijd maar blijven doorgaan is het recept voor een burn-out. Neem regelmatig pauzes om te eten, te sporten of gewoon om een babbeltje te maken met een collega. Zo komt yu tijdens de werkdag mentaal tot rust en heeft u even bijgetankt om daarna weer met een fris hoofd verder te werken.
Onderhoud uw sociale contacten: Wie tot over zijn oren in het werk zit en het gevoel heeft dat niet langer aan te kunnen, is geneigd om dat voor zichzelf te houden. Het is echter veel beter om over bezorgdheden en problemen te praten. Zoek steun bij collega’s, vrienden en familie en ga sociale contacten niet uit de weg. Zo belandt u minder snel in een negatieve gedachtenspiraal.
Interessant artikel, maar constateer dat de belangrijkste oorzaak van stress (opnieuw) vergeten wordt: de heersende bedrijfscultuur.
Opmerkelijk want de inleiding refereert wel naar de 'Check je Werkstress Week', maar de daar gevonden (werkende!) oplossingen worden achterwege gelaten. Bij deze: De essentie bij alle 3(!) de winnaars van de ‘Check je Werkstress Week’: Pak werkstress aan, begin bij de bedrijfscultuur. In 2 minuten weten hoe? Klik hier: (Klik hier)
Verder lijkt men de oplossing in bovenstaand artikel primair bij/via HR te zoeken. Maar de oorzaak (terecht of niet terecht!) van de frustratie bij werknemers ligt vrijwel altijd bij zijn/haar direct leidinggevende. Zo blijkt ook uit een ander opvallend recent artikel met de veelzeggende titel: Aandacht van de baas helpt bij werkstress. (Klik hier), met als laatste alinea:
Goed luisteren doet wonderen - Bij organisaties die werkdruk en stress bespreekbaar maken valt op dat luisteren al enorm verlichtend werkt voor medewerkers. Het feit dat medewerkers zich opgemerkt en gesteund voelen, verbetert hun emotionele welzijn wezenlijk. Ook als het probleem niet meteen kan worden opgelost. Door het gesprek met medewerkers aan te gaan, wordt ook duidelijk waardoor de werkstress veroorzaakt wordt. Is het alleen de krappe bezetting of spelen er nog andere zaken, zoals inefficiënte procedures, een slechte werksfeer of onrealistische doelstellingen. Wellicht kunnen daarvoor maatregelen getroffen worden die snel voor verbetering zorgen.
Er is door de jaren heen niets veranderd behalve dat de WHO ook burn-out als een echte ziekte heeft aangemerkt. Uiteindelijk is de grootste winst te behalen door preventief aan de slag te gaan. Maar zoals zo vaak wordt de put pas gedempt als het kalf (al bijna) is verdronken. Nog een wereld te winnen wat dat betreft!