Lego het sterkste, Apple het duurste merk ter wereld
18 februari 2015 -
Niet Apple, Coca-Cola of McDonald's, maar Lego is het krachtigste merk ter wereld. De maker van de welbekende speelgoedblokjes lost dit jaar Ferrari af als nummer 1 in de lijst van sterkste merken ter wereld, samengesteld door Brand Finance. Dat bedrijf meet hoe de resultaten van een bedrijf worden beïnvloed door de reclame-uitgaven en de waardering die klanten voor het bedrijf hebben.
Volgens de makers van de lijst heeft het Deense bedrijf zijn nummer 1-positie te danken aan het succes van de film The Lego Movie. Daarnaast heeft Lego niet alleen aantrekkingskracht op kinderen, maar ook op volwassenen vanwege het jeugdsentiment dat het merk oproept.
Ferrari daalt
Ferrari, de lijstaanvoerder van vorig jaar, zakte naar plaats 10. Dat kwam vooral doordat het Formule 1-team van de roemruchte autofabrikant vorig jaar slecht presteerde. De huidige top drie bestaat behalve Lego dit jaar uit accountant PricewaterHouse Coopers en energiedrankenfabrikant Red Bull. De Nederlandse voedselfabrikant Unilever staat op een gedeelde vierde plek, samen met accountskantoor McKinsey.
Meest waardevol
Apple is volgens de merkenanalist net als vorig jaar het waardevolste merk, voor Samsung en Google. Dat heeft het bedrijf te danken aan het succes van de iPhone 6 en de hype rondom de iWatch, schrijft de Britse krant The Telegraph. ING is het hoogst scorende van oorsprong Nederlandse merk, ING Groep staat op plek 83. Shell staat weliswaar hoger, maar dat merk wordt aangemerkt als Brits.