Vraag naar sales- en marketingprofessionals in de lift
17 februari 2015 -
De vraag naar sales- en marketingprofessionals neemt voor het eerst sinds de crisis weer toe en maar liefst 69 procent van de professionals kijkt actief om zich heen naar een andere baan. Dat blijkt uit onderrzoek van Michael Page.
Door de crisis hebben bedrijven en organisaties in Nederland de afgelopen jaren flink gesneden in sales- en marketingpersoneel. Marketingafdelingen werden gehalveerd en voor de salesafdelingen waren organisaties vrijwel alleen op zoek naar 'hunters voor new business'. Deze trend is het afgelopen jaar gekeerd. Over 2014 zag Michael Page meer vraag ontstaan naar marketingprofessionals en salesmensen met andere vaardigheden dan louter agressief verkopen. Mischa Voogt, Managing Director van Michael Page Nederland, ziet dit ook terug in de dagelijkse praktijk: "Er wordt weer meer gevraagd naar sales professionals die ook een inhoudelijk verhaal hebben richting de klanten. De vraag naar professionals neemt dus niet alleen toe, maar is ook kwalitatief aan verandering onderhevig. Het lijkt erop dat organisaties weer meer met de langere termijn bezig durven te zijn."
Is sales een mannenberoep?
Wat ook naar voren komt uit het onderzoek is dat de saleswereld nog altijd gedomineerd wordt door mannen. Van de ondervraagden is 87 procent man en slechts 13 procent vrouw. En dat is jammer, vindt Voogt: "Onderdeel van kwaliteit binnen een organisatie is diversiteit, vinden wij bij Michael Page. Hopelijk gaan we hier de komende jaren ook verandering in zien."
Generatie Y professionals flexibeler dan bedrijven
Niet alleen de vraag van bedrijven en organisaties verandert, ook de eisen van de professionals zelf weerspiegelen nieuwe ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Zo heeft 45 procent van de ondervraagden een grote bereidheid om op interim-basis te werken, nog eens 34 procent zegt als interimmer aan de slag te willen als de functie of het project uitdagend genoeg is. "Hier zie je de opkomst van Generatie Y in terug," denkt Voogt. "Zij werken graag in losse verbanden en zijn flexibeler als op het arbeid aankomt dan voorgaande generaties. Organisaties moeten hier vaak nog aan wennen, vooral als het om salesfuncties gaat. Michael Page merkt dat bedrijven ook in deze branche wel werken aan hun flexibele schil, maar voor de belangrijke posities, zoals accountmanagers, het liefst vaste mensen in dienst nemen. Hier zie je dus een verschil ontstaan tussen de voorkeuren van werknemers en werkgevers."
Het past binnen dit beeld van flexibeler ingestelde werknemers dat een overgrote meerderheid van de professionals (69 procent) actief op zoek is naar een nieuwe functie. Een groot deel (41 procent) is voor een mooie baan zelfs bereid te verhuizen naar het buitenland.
Soft skills steeds belangrijker
In de sales gaat het vooral om relaties en contact. Dat blijkt ook uit de cijfers. 72 procent van de ondervraagde professionals geeft aan dat 'soft skills', oftewel sociale en communicatieve vaardigheden inmiddels belangrijker zijn geworden dan ‘hard skills’, zoals productkennis en verkooptechnieken. In het verlengde hiervan zegt 68 procent van de ondervraagden dat het in sales meer gaat om het opbouwen en onderhouden van relaties dan om productkennis. Voogt: "Ook hier zie je weer dat het economische klimaat stabieler wordt: het korte termijn scoren van deals en binnenhalen van klanten maakt langzamerhand weer plaats voor het opbouwen van langdurige en waardevolle relaties met klanten en professionals."