zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Accountancykantoren zijn geen populaire werkgevers

11 februari 2015 - Shell is voor het derde jaar op rij de meest favoriete werkgever van Nederland. In 2012 heeft Shell het stokje van de Rabobank overgenomen, die inmiddels gedaald is van plek nummer twee naar vier.

De top drie wordt met twee nieuwkomers verwelkomd, te weten KLM ( twee) en het Rijk. Het Rijk heeft een sterke stijging doorgemaakt van plek zeven naar drie. Dit blijkt uit analyses van Intelligence Group naar aanleiding van een onderzoek onder 15.000 respondenten in 2014.



Sterke werkgeversmerken
Opvallend is dat traditioneel zeer sterke werkgeversmerken als PWC, Deloitte, EY en KPMG uit de top-50 zijn verdwenen. PWC daalt 116 plekken naar 150 en KPMG daalt 45 plekken naar plek 63. EY staat op 72 en Deloitte op 59. Daar waar de banken zich lijken te herstellen, zijn de accountancy kantoren in een vrije val gekomen.

Bankencrisis
Na de (banken)crisis hebben ABN AMRO en ING te maken gehad met een (sterke) daling van de populariteit. Deze daling is in 2014 bij beide gekeerd in een verbetering van de voorkeurspositie. ING stijgt naar plek zeven terwijl ABN stijgt naar zeventien. De Rabobank heeft pas later echte imagoschade opgelopen en daarvan zie je nu de gevolgen. Rabobank was tot 2011 de meest favoriete werkgever en is sindsdien dalend.

Overheid
De overheid doet het ondanks alle bezuinigingen en reorganisaties nog steeds erg goed, met vier werkgevers in de top-tien: het Rijk, de belastingdienst, de politie en Defensie. Verder zijn het ministerie van OCW, de Douane, het ministerie van Financiën en het ministerie van Buitenlandse Zaken nieuwkomers in de top-50.

Opvallende stijgers
Andere opvallende stijgers zijn de Nederlandse Spoorwegen (+vijf plekken), GGZ (+dertien), Schiphol (+vijftien), KPN (+zes) en Ikea (+acht) in de top-25. Verder zagen we tien opvallende nieuwelingen in de top-50 die de voorkeur van Nederlandse beroepsbevoling winnen (en daar met employer branding en arbeidsmarktcommunicatie ook flink op inzetten): FrieslandCampina, Jumbo, Efteling, Mars, het ErasmusMC, het LUMC, ExxonMobil, Sabic, IBM en RTL Nederland.

Dalers
Behalve stijgers zijn er natuurlijk ook dalers. Na jaren een van de grootste succesverhalen van employer branding te zijn geweest, zien we dat Albert Heijn (elf plekken gedaald) en Ahold (-61) hun voorkeurspositie aan het kwijt raken zijn. Andere grote dalers zijn Unilever (-acht), Achmea (-zes), Akzo (-acht) en Microsoft (-vijftien).

Strategische arbeidsmarktcommunicatie
Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group: "In tegenstelling tot de afgelopen jaren, zien we nu weer dat employer branding en strategische arbeidsmarktcommunicatie het verschil maken in de voorkeurspositie op de arbeidsmarkt. Organisaties als Shell, het Rijk, ING, ABN AMRO, en de Belastingdienst zijn bedrijven die laten zien hoe u strategisch bouwt aan uw positie als werkgever. Niet de sector of (tijdelijke) krimp en reorganisaties bepalen hoe de beroepsbevolking u ziet als werkgever, maar de manier waarop u uw werkgeverschap intern en extern uitdraagt."

Download de hele ranking (top 50 2014) of de top-25 Meest Favoriete Werkgevers sinds 2012

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 RvC: werkgeversrol werd dit jaar leidend
 Finance professionals willen van werkgever wisselen
 Belastingdienst opnieuw populairste werkgever voor fiscalisten
 Studenten starten carrière het liefst bij Shell
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10