11 februari 2015 -
Het Internet of Things (IoT) zit flink in de lift, dankzij de toenemende populariteit van bijvoorbeeld wearables en connected sensoren. Bedrijven worstelen met alle data die dat teweegbrengt. Wat is de werkelijke waarde van IoT voor de business?
Volgens Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland, is het negeren van de trend in ieder geval geen optie meer. "Hoe eerder u begint met een datagedreven infrastructuur, hoe eerder u de vruchten plukt." Big data op zichzelf is niet zo waardevol als u niet de juiste informatie eruit destilleert. Het Internet of Things speelt daarbij een sleutelrol. Het Internet of Things zorgt namelijk voor een enorme stortvloed aan data. Vanuit alle hoeken: huizen, kantoren, ziekenhuizen, winkels, pompstations. "In al die sensordata liggen enorme kansen voor bedrijven verscholen," verduidelijkt Raben. "Maar dan moeten bedrijven wel weten hoe ze die moeten benutten en op tijd hun IT daarop aanpassen."
Dienstverlening
Een belangrijk voordeel voor managers is volgens Raben de snellere dienstverlening die IoT mogelijk maakt. Klanten zijn meer dan ooit verbonden met alles en iedereen. En daardoor ook veel beter geïnformeerd. Die trend ontwikkelt zich alleen maar verder door. "Daarmee nemen ook de verwachtingen toe, bijvoorbeeld wat betreft respons- en reactietijden," zegt Raben. "Daar ligt een kracht van het IoT. Directe toegang tot orderdata of bijvoorbeeld leveringsstatus verhoogt de klanttevredenheid. In de nabije toekomst is dat geen luxe meer. Klanten verwachten simpelweg die snelle directe service en inzage. Ze worden veeleisender."
Nieuwe inkomstenbronnen
Het IoT verandert niet alleen de dienstverlening, maar ook het businesslandschap zelf. De vraag naar nieuwe producten en diensten die daarop aansluiten neemt dan ook toe. "Voor managers liggen daar nieuwe kansen. Door die producten en diensten zelf te leveren, boren ze nieuwe inkomstenbronnen aan. Die markt is nu flink in beweging, veel bedrijven fuseren of splitsen als gevolg hiervan. Wie de juiste tools maakt voor het IoT, heeft in potentie goud in handen."
Productiviteitstoename
Het Internet of Things is niet alleen een nieuwe inkomstengenerator, maar ook een productiviteitsbooster. Door real-time monitoring van werknemers, bijvoorbeeld. Sensoren en connected devices kunnen vrij nauwkeurig in kaart brengen wat iemand op een dag doet. Dat inzicht is een perfect startpunt voor verbetering.
De truc is volgens Raben om er een spelletje van te maken. Door het koppelen van allerlei beloningselementen aan het gedane werk. "Als mens zijn we altijd op zoek naar waardering. Dat verlangen voedt het gamification-concept, feitelijk het toepassen van game-elementen in het dagelijks leven. Gamification-strategieën op de werkvloer geven een grote boost aan de betrokkenheid van personeel. En betrokken personeel is productiever en efficiënter." Het Internet of Things verbetert volgens een onderzoek bovendien de onderlinge samenwerking.
Haast
Het Internet of Things zorgt voor een nieuwe pool van informatie en data. Alles wat we doen is connected en meetbaar. Het is ontzettend opportuun daar wat mee te doen, maar enige haast is daarbij volgens Raben wel geboden. "Wilt u maximaal profiteren van de mogelijkheden die dat met zich meebrengt, dan moet u nu echt aan de slag met het bouwen van een next-gen 'connected' werkplek. Anders doet de concurrent het wel."