9 februari 2015 -
De werkdruk in Nederland neemt toe. Dat signaleert Effectory op basis van recent, grootschalig onderzoek uitgevoerd onder ruim 400.000 medewerkers in Nederland. In 2012 beoordeelde 68 procent van de Nederlandse medewerkers haar werkdruk als goed.
In 2015 is dit afgenomen naar 63 procent en het percentage blijft gestaag dalen. Ruim een derde van de medewerkers vindt de dagelijkse werkdruk nu te hoog of veel te hoog en op termijn veroorzaakt dit stress. Deze stress kan echter voorkomen worden wanneer leidinggevenden oprechte interesse tonen in het welzijn van hun medewerkers.
Onlangs kondigde minister Asscher van Sociale Zaken de landelijke Week van de Werkstress aan. Zijn ministerie gaat extra controleren op gezonde werktijden en werkdruk. De minister wil dat werkgevers en werknemers zich bewust worden van het risico van te veel werkstress.
Gevolgen stress
Wat zijn die risico's? Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, legt dit uit. "Medewerkers met een hoge werkdruk lopen voor hun gevoel steeds achter de feiten aan, hoe hard zij ook werken. Hierdoor lopen ze de kans om opgebrand te raken. Hun emotionele welzijn neemt af en op de lange termijn heeft dit vaak ook lichamelijke gevolgen, zoals hoofdpijn en oververmoeidheid. Werkgevers zien het ziekteverzuim hierdoor toenemen. Ook de kwaliteit van het geleverde werk kan in de verdrukking komen." De cijfers uit het onderzoek ondersteunen deze bevindingen. Zo blijkt dat de stelling 'ik heb voldoende tijd om mijn taken goed uit te voeren' momenteel beoordeeld wordt met een mager cijfer; een 5,8. Ook de stelling 'deadlines gaan niet ten koste van de kwaliteit van het werk' scoort laag, namelijk een 4,9.
Meer werk met minder mensen
Waar komt de toename van de werkdruk vandaan? Heezen: "Door de crisis zijn veel organisaties de afgelopen jaren ingekrompen. Concreet heeft dit tot gevolg gehad dat er meer werk met minder mensen verzet moest worden. Medewerkers hebben taken van vertrekkende collega's overgenomen naast hun eigen werkzaamheden. De personeelsbezetting in organisaties scoort op dit moment een 5,1, een onvoldoende dus. Daarnaast is het gangbaar geworden om werk mee naar huis te nemen. Vaak wordt 's avonds nog e-mail weg gewerkt op de tablet of telefoon."
Interesse tonen werkt
Kan hier iets aan gedaan worden? "De eenvoudigste, maar meest doeltreffende oplossing is dat werkgevers het gesprek hierover aangaan met hun medewerkers," vertelt Heezen. "Waar zit de crux? Zit dat enkel in de bezetting van de afdeling? Of zijn er ook andere maatregelen die snel voor verbetering kunnen zorgen? Ook inefficiënte procedures, een onaangename werksfeer, rolonduidelijkheid of onrealistische doelstellingen kunnen werkstress veroorzaken. Het is goed om hierover in gesprek te gaan, zodat de vinger echt op de zere plek gelegd wordt.
Bij organisaties die werkdruk en stress bespreekbaar maken zien we hoe verlichtend het werkt dat er überhaupt naar medewerkers geluisterd wordt. Dit is heel opvallend. Ook als het probleem niet meteen opgelost kan worden, verbetert het emotionele welzijn van medewerkers enorm als zij zich opgemerkt en gesteund voelen. Ziekteverzuim en langdurige uitval worden hierdoor voor een groot deel voorkomen."
Door werkstress op de juiste manier te benaderen zal men ervaren dat klachten op lange termijn wegblijven en de werknemer een stuk productiever is en bijdraagt aan een positief milieu binnen het bedrijf.