2 februari 2015 -
Marketingafdelingen zijn onvoldoende toegespitst op de kansen die data biedt. Oorzaken? De huidige technische infrastructuur en de talent gap. Marketingafdelingen snakken naar data minded marketeers die data kunnen omzetten naar informatie en de juiste vragen weten te stellen.
Data wint van onderbuik
De marketeer in 2015 vertrouwt niet meer op zijn intuïtie. 58 procent van de marketeers handelt op basis van data ten opzichte van vijftien procent op intuïtie. 76 procent van de marketeers vindt fact based marketing dan ook een trending topic voor 2015. Toch geeft 50 procent van de marketeers aan dat hij nog te weinig (goede) data tot zijn beschikking heeft om marketingcampagnes optimaal in te kunnen zetten.
Marketingafdeling anno 2015
77 procent van de marketeers zegt dat zijn organisatie in 2015 sneller kan inspelen op de kansen die (marketing)data biedt. Om die kansen te kunnen grijpen zullen marketingafdelingen zich moeten ontwikkelen. 59 procent van de marketeers verwacht dat techniek en creativiteit een steeds belangrijkere rol gaan spelen binnen de marketingafdelingen. De marketeer anno 2015 moet verstand hebben van data en de tooling. 58 procent van de marketeers is ontevreden over de huidige technische infrastructuur en heeft de integratie van diverse software en systemen hoog op z’n prioriteitenlijstje staan. Ook een betere samenwerking tussen de verschillende afdelingen zou tot effectievere marketingcampagnes moeten leiden, volgens 45 procent van de marketeers.
79 procent ervaart een talent gap
Waar de hoeveelheid aan beschikbare data groeit, groeit bij organisaties ook de behoefte aan talent om deze data te kunnen verzamelen, koppelen, analyseren en effectief in te zetten. 79 procent van de marketeers ervaart deze talent gap; gebrek aan kennis en vaardigheden om data op waarde in te kunnen schatten en alle mogelijk potentie eruit te halen. 57 procent zegt dat het aanwezige talent op dit moment onvoldoende is om de vraag in de sector aan te kunnen. 24 procent van de marketeers vindt dat hij zelf bijscholing kan gebruiken en 22 procent zou zijn collega’s meer data minded willen zien.
‘Mobile first’ strategie gaat ‘web first’ voorbij
De marketinginvesteringen kennen een stijging in de kanalen die veel data genereren zoals mobile, e-mail, social, search en online display. De investering in mobile steekt hier met kop en schouders bovenuit. 75 procent van de marketeers investeert hier in 2015 meer in dan vorig jaar. 38 procent van de marketeers heeft een voorkeur voor een ‘mobile first’ strategie. De ‘DM Barometer - De Mobile Update' liet eerder al een groei zien, maar nu stijgt de voorkeur voor een mobile first strategie voor het eerst boven die voor een web first strategie uit.
Andere opvallende cijfers
Dit persbericht behandelt slecht enkele resultaten uit de ‘DM Barometer - De marketeer in 2015’. Andere opvallende resultaten zijn:
Uitdagingen voor een klantgerichte marketingstrategie: denken vanuit de klant (51 procent), meetbaarheid van resultaten (45 procent) en integreren van kanalen (45 procent).
E-mail is het meest succesvol qua conversie (40 procent) en social het minst (vijf procent).
56 procent van de marketeers wordt door instructie of voorlichting (bv door een compliance officer) geïnformeerd over de toepassing van databeveiliging en privacy binnen de organisatie.
67 procent van de marketeers verwacht dat de consument in de toekomst zijn eigen data beheert en 30 procent denkt ook dat hij geld zal vragen voor het gebruik hiervan door commerciële partijen.
Rapport downloaden
Alle onderzoeksresultaten en de bijbehorende infographic zijn te downloaden via de DDMA Kennisbank. Respondenten van de DM Barometer ontvangen de resultaten per e-mail.