zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes kenmerken van succesvolle zakenvrouwen

27 januari 2015 - Vrouwen blijven het moeilijk hebben om door te dringen tot de top van het bedrijfsleven. Mannen bekleden nog altijd de overgrote meerderheid van de topfuncties en worden daar ook beter voor betaald dan vrouwen.

Daarom bedacht consultancybureau Caliper dat het interessant zou zijn een persoonlijkheidsanalyse te maken van die vrouwen die wel de top bereiken. Welke karaktertrekken hebben deze geslaagde zakenvrouwen gemeen en met welke hindernissen worden ze geconfronteerd? Express.be zet ze op een rij:  


- Assertiviteit: een directe manier van communiceren
- Agressiviteit: een constructief, emotioneel element inbrengen dat projecten kan vooruithelpen
- Empathie: de gevoelens van anderen kunnen begrijpen en er aansluiting bij vinden
- Ego-kracht: veerkrachtig zijn en in staat om uitdagingen te overwinnen
- Stressbestendig: goed kunnen werken in stresserende omgevingen
- Energiek: Energiek en enthousiast zijn op de werkvloer
Een vrouw die bovenstaande eigenschappen combineert, maakt volgens het onderzoek de meeste kans op een succesvolle carrière.
 
Inschikkelijke leiders bestaan niet
Verder toonde het onderzoek aan dat één karaktereigenschap heel slecht samengaat met het bekleden van een topfunctie: ‘inschikkelijkheid’.  Mensen die deze karaktertrek hebben, zijn erg aangenaam in de omgang. Ze helpen immers graag en doen alles om in de smaak te vallen bij anderen. Maar juist daardoor zijn ze vaak ook slechte leiders. Van een leidinggevende wordt immers verwacht dat hij anderen kan beïnvloeden en dat is moeilijk als men zich altijd inschikkelijk opstelt.

Negatieve stereotypes
Tenslotte peilde het onderzoek ook de belangrijkste hindernissen voor vrouwen die een topfunctie ambiëren. Eén probleem bleek voor veel van de deelneemsters aan het onderzoek terug te komen, namelijk ‘de dreiging van de stereotypes’. Het fenomeen werd het eerst opgemerkt bij etnische minderheidsgroepen in de jaren '90. Wanneer die zich voorafgaand aan het afleggen van een test bewust werden gemaakt van hun huidskleur, bleken ze op de tests steevast slechter te scoren dan collega’s die niet aan hun etnische afkomst werden herinnerd. 
Een gelijksoortig probleem kan ook bij vrouwen worden vastgesteld. Wanneer vrouwen vaak met negatieve stereotypes geconfronteerd worden - zoals opmerkingen dat goede leiders niet vrouwelijk kunnen zijn - blijken ze hun ambities naar beneden toe bij te stellen.
Daartegen bestaat volgens de onderzoekers slechts één remedie: zelfbewust zijn over de eigen talenten.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwelijke millennial doorbreekt als eerste glazen plafond
 Nederland zakt opnieuw plaats op Global Gender Gap Index 2014
 Bedrijven laten kansen liggen om vrouwen te benoemen
 Finalisten Topvrouw van het jaar 2014 bekend
 
 
reacties
 
Marco  |   | 
27-01-2015
 | 
15:10 uur
De laatste zin zegt waar het uiteindelijk om draait; je eigen talenten. Deze zijn bij iedereen anders. Dat mannen of vrouwen gemiddeld genomen een kwaliteit meer of minder hebben dan het ander geslacht is totaal geen basis om een voorkeur te hebben voor een geslacht. Dat vrouwen vandaag de dag nog worden gediscrimineerd is jammer. Maar positieve discriminatie, ook in vooroordelen, helpt dit niet op te lossen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10