Investeringen in ‘mobile marketing’ topprioriteit voor retailers en merken
26 januari 2015 -
De Europese Retailmarkt wordt de afgelopen jaren gekenmerkt door een sterke groei in online en mobiel winkelen. Als gevolg hiervan zijn marketeers op zoek naar de meest efficiënte middelen om consumenten aan te trekken en hen een goede digitale en persoonlijke winkelervaring te bieden.
87 procent van de marketeers met beslissingsbevoegdheid wil de investeringen in mobiele marketing daarom verhogen. Dit blijkt uit recent onderzoek van ActiePagina.nl in samenwerking met WBR Research uitgevoerd onder meer dan 150 senior marketeers in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Nederland.
Digitale investering groeit
De meest belangrijke doelstellingen voor marketeers zijn het stimuleren van verkoop (74 procent), het werven van nieuwe klanten (72 procent) en het verhogen van de website-traffic (37 procent). Om deze doelstellingen te bereiken hebben ze volgens het onderzoek meer budget nodig voor hun digitale marketingstrategie en zijn 92 procent van de respondenten van plan om hun digitale uitgaven te verhogen in de komende drie tot vijf jaar. Op dit moment investeert de meerderheid van de ondervraagde bedrijven in één of andere vorm van digitale marketing: 66 procent van de marketeers investeert momenteel meer dan 50 procent van hun budget in digitale marketing.
Terwijl de ondervraagde marketeers gemiddeld acht verschillende marketingkanalen gebruiken, is er een duidelijke verschuiving van traditionele reclame-strategieën naar meer gerichte, digitale marketingtactieken om consumenten te bereiken. Slechts 25 procent van de ondervraagde bedrijven investeert in radio en slechts 30 procent in billboard-reclame. Het meest populaire digitale kanaal voor marketeers is e-mail (88 procent), gevolgd door sociale media en betaalde zoekopdrachten. De studie bevestigt dat acht van de tien marketeers veel hogere ROI uit digitale marketingkanalen halen dan uit de traditionele kanalen.
Steeds meer belang voor mobile maar nog veel twijfel over kwaliteit
De studie bevestigt ook het groeiende belang van mobile: 87 procent van de respondenten wil hier meer in investeren. Terwijl de overgrote meerderheid van de respondenten (71 procent) e-commerce-omzet rechtstreeks via mobile wil realiseren, erkennen ze ook dat de uiteindelijke verkoop via andere kanalen kan gebeuren (63 procent). Het is opvallend dat bijna één op de tien respondenten (negen procent) nog steeds geen mobiele strategie heeft.
Ondanks het enthousiasme over mobile marketing, hebben veel ondervraagde retailers weinig vertrouwen in hun eigen mobile aanbod. Terwijl de meeste bedrijven tevreden zijn met hun desktop-ervaring – twee van de drie heeft zelfs het gevoel dat ze een voorsprong hebben op hun concurrenten – twijfelen ze aan hun mobiele apps en websites. Dit is met name het geval in het Verenigd Koninkrijk, waar meer dan de helft van de respondenten (56 procent) het gevoel heeft achter de feiten aan te lopen als het gaat om hun mobiele website. 70 procent van de respondenten vindt dat hun mobiele app niet kan concurreren met die van andere bedrijven in hun sector.
Concurrentie is de drijvende kracht
Veel van de ondervraagde marketeers twijfelen aan de kwaliteit van hun digitale marketingkanalen in vergelijking met concurrenten. 63 procent van de respondenten heeft het gevoel meer gebruik te kunnen maken van digitale marketing en 52 procent van de respondenten geeft aan bereid te zijn meer te investeren in nieuwe technologieën om concurrenten voor te zijn op gebied van mobile, zelfs als deze tactieken nog niet op hun ROI zijn getest.
Mike Lester, General Manager ActiePagina.nl, zegt: "De Europese Retailmarkt wordt de afgelopen jaren gekenmerkt door een sterke groei in online en mobiel winkelen. Als gevolg hiervan zijn marketeers op zoek naar de meest efficiënte middelen om consumenten aan te trekken en hen een goede digitale en persoonlijke winkelervaring te bieden. De resultaten van het onderzoek bevestigen het enthousiasme van de marketeers over de mogelijkheden van de huidige en toekomstige digitale marketingmogelijkheden, ondanks het feit dat bijna tweederde van de respondenten het gevoel heeft deze nog niet optimaal te benutten. Consumenten gericht aanbiedingen sturen via hun mobiele apparaat, die ze in de winkel of online kunnen inwisselen, kan marketeers helpen verkoop te stimuleren en zich op een sympathieke en efficiënte manier te onderscheiden van hun concurrenten. De retailers die consumenten een consistente en overtuigende shoppingervaring in de customer journey bieden, zullen consumenten winnen en op lange termijn aan zich kunnen binden. "