23 januari 2015 -
Topmanagers hebben vandaag de dag te maken met een wereld die complexer en onzekerder dan ooit is. Hun succes is afhankelijk van hun aanpassingsvermogen, authenticiteit en blijvende groei in hun rol, meer dan voorbereiding.
De rol van CEO is altijd uniek en iedere voorbereiding is daarom onvolledig, volgens het rapport. Om om te kunnen gaan met de onzekerheid in hun omgeving, moeten CEO's een denkwijze aannemen waarbij continu leren en nieuwsgierigheid centraal staan.
Diepte-interviews
The CEO Report is gebaseerd op diepgaande interviews met meer dan 150 CEO's van over de hele wereld en uit meerdere zakelijke sectoren. Het is daarmee een van de meest volledige, diepgaande onderzoeken naar leiderschapscapaciteiten van CEO's. Hier wordt een suite geïntegreerde vaardigheidssets geïdentificeerd die topmanagers vandaag de dag gebruiken om hen te helpen groeien en bloeien in een zakelijke omgeving die wordt gekenmerkt door continue veranderingen en tegenstrijdigheid van concurrerende belangen.
"Topleiders in de zakenwereld moeten werken in een nieuwe omgeving waarin onvoorspelbare veranderingen zich voordoen in een volledig verbonden wereld", zegt Tracy Wolstencroft, CEO en President van Heidrick & Struggles."Een steeds veranderende zakelijke omgeving kan een concurrentievoordeel zijn voor mensen die leiding kunnen geven en hun teams in deze onzekere situaties kunnen inspireren."
Uitdagingen in leiderschap
"Dit onderzoek maakt duidelijk wat het betekent om vandaag de dag CEO te zijn en de significante uitdagingen in leiderschap waarmee CEO's te maken hebben. Er komt een beeld naar voren van leiders die zich net zo snel ontwikkelen als de omgeving waarin zij opereren," zegt Professor Peter Tufano, Dean van de Saïd Business School. "Dit rijke en gedetailleerde onderzoek geeft ons een diepgaander begrip van de behoeften van topmanagers in de organisatie en er worden suggesties gedaan voor de manier waarop wij hen kunnen ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling."
Ripple intelligence
Contextuele intelligentie is vandaag de dag niet voldoende. CEO's moeten zich continue aanpassen aan de veranderende dynamiek die ieder aspect van hun zakelijk leven beïnvloedt. ‘Ripple intelligence’ - een essentiële bevinding in het onderzoek - is het vermogen om de interacties van zakelijke contexten te zien als golfjes (‘ripples’) die zich door een vijver bewegen. Zo kunnen CEO's zichtbaar maken hoe trends en contexten samen kunnen komen en van richting kunnen veranderen, zo dat zij op moeilijkheden anticiperen, tijd kunnen maken voor planning, en voorkomen dat zij door onvoorziene omstandigheden overrompeld worden. Ripple intelligence zorgt er ook voor dat CEO's zich bewust worden van hun eigen impact en hoe deze de context kan beïnvloeden die anders ver weg of niet verbonden lijkt.
"Ripple intelligence is een belangrijk detectiesysteem dat CEO's gebruiken om met de onzekerheid en onvoorspelbaarheid van de hedendaagse wereld om te kunnen gaan," zegt hoofdonderzoeker Dr. Michael Smets, Associate Professor in Management and Organisation Studies aan de Saïd Business School." Door middel van dit rapport kunnen CEO's beter begrijpen hoe informatie en perspectief kunnen worden vergaard, zodat zij de golven die ze zien beter kunnen navigeren en op de golven die nog niet zichtbaar zijn kunnen anticiperen."
Andere capaciteiten
De andere essentiële capaciteiten die in The CEO Report worden geïdentificeerd zijn:
-- De S(3) van de verandering - Het vermogen om niet alleen de snelheid van de verandering te bepalen, maar ook de echte en waargenomen omvang en het belang voor de organisatie en haar belanghebbenden.
-- De kracht van de twijfel - De transformatie van twijfel in een krachtig middel voor besluitvorming is een essentiële vaardigheid voor de CEO van vandaag. Zij gebruiken twijfel net zo als atleten hun zenuwen
gebruiken: als een bron van focus en inzicht wanneer deze constructief worden aangewend.
-- Authentiek aanpassingsvermogen - Omdat CEO's steeds onder enorme druk staan om te veranderen zien zij aanpassingsvermogen als een vereiste voor hun rol. 'Authentiek leiderschap' is echter ook een vereiste, en
daarom is de behoefte om een balans te vinden tussen aanpassingsvermogen en trouw blijven aan de eigen richting, en daarmee de authenticiteit, van cruciaal belang.
-- Een balans vinden - CEO's zien zich geconfronteerd met verschillende en toch even valide eisen van belanghebbenden, en zij moeten daarom navigeren tussen deze paradoxale keuzes, tussen 'goed.. en goed', zowel voor henzelf als hun organisaties. Een balans vinden tussen deze paradoxen geeft CEO's de basis om van bedrijfsmatige compromissen win-win-situaties te maken.
-- Continue groei en vernieuwing - CEO's hebben het gevoel dat hun succes vandaag de dag afhankelijk is van continue groei in hun rol, meer dan voorbereiding vooraf. Zij zien in dat de rol structureel uniek is en dat
voorbereiding daarom altijd onvolledig is. CEO's moeten daarom een mindset van continu leren en nieuwsgierigheid hebben om altijd klaar te zijn voor de onzekerheid om hen heen.
Kansen vinden
"Het onderzoek heeft ons een fundamenteel begrip gegeven voor de wijze waarop CEO's deze markten navigeren," zegt Valerie Germain, Global Managing Partner for Functional Practices at Heidrick & Struggles."Het is duidelijk dat zij er naar streven steeds kansen te vinden in de uitdagingen, zowel voor zakelijke als persoonlijke groei. Er waren veel overeenkomsten in de leiderschapskarakteristieken, ondanks de verschillende ervaringen binnen deze diverse groep."