21 januari 2015 -
Bij onderlinge samenwerking wordt de vaardigheid luisteren (zwaar) onderschat. Het gaat meer over ‘feedback geven’ dan over ‘feedback ontvangen’; ‘de zwijgers moeten spreken’, minder over ‘de sprekers mogen zwijgen’. Dat stelt Gerrie Vogels.
Vogels: "Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Zoals bij Ruud. Binnen zijn team is hij degene die nauwelijks praat. Stilzwijgend is hij aanwezig. En dan bedoel ik zowel stilzwijgend, als aanwezig. Als Ruud praat, dan wordt het stil. Want iedereen weet: als hij iets zegt, dan zégt hij ook wat.
Als luisteren de sleutel tot verbeterde samenwerking is, dan is het antwoord nabij. Niet dat actief luisteren gemakkelijk is. Ga maar eens na hoe vaak mensen het onderwerp van gesprek naar zichzelf toetrekken; nauwelijks kunnen wachten tot de ander is uitgepraat, omdat dringend eigen standpunten moeten worden verkondigd."
Ego
Om actief te luisteren moet het ego even opzij, aldus Vogels. "Het gaat tenslotte niet om u, om wat u vindt, weet of ervaart. Actief luisteren gaat om de ander. Dat wil zeggen: om de boodschap die de ander aan u heeft. En om die te kunnen ontvangen en echt te horen, moet u even alles van uzelf opzij zetten. Inclusief de superman/ superwoman in u: het ego.
Een vorm van uw ego opzij te schuiven, is door de ander gelijk te geven. ‘Easier said than done’. Tenslotte wilt u liever gelijk krijgen dan geven. Het is gemakkelijk wanneer de ander precies zegt wat u ook vindt. En wordt moeilijker naarmate u het niet eens bent met de ander of geraakt bent. Omdat u -om gelijk te kunnen geven- echt bezig moet zijn met dat wat de ander nu eigenlijk zegt. Actief luisteren dus."
Oprecht gelijk
Vogels: "Het helpt wanneer u zoekt naar het gedeelte waarin u de ander oprecht gelijk kunt geven. Wanneer u een totaal andere mening hebt bijvoorbeeld. Of de toon van de boodschap zodanig is dat u afhaakt, eigenlijk niet meer wilt luisteren. Waarin kunt u de ander gelijk geven?
Ga eens na in gesprekken die wat lastiger zijn: waarin geef ik de ander op dit moment gelijk? Dat kan bijvoorbeeld de inhoud van de boodschap zijn, of een gedeelte daarvan. Maar het kan ook iets anders zijn. Zoals de timing van de boodschap. Of het feit dat iemand überhaupt zegt wat hij te zeggen heeft. En spreek dat ook uit, met zoveel woorden: u hebt gelijk dat….
U zult merken dat het gesprek een positieve wending krijgt."
Vraag het gratis eBook aan: ‘Waarom teamproblemen blijven bestaan en hoe dit te doorbreken’ op vogelsorganisatieadvies.nl.