zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De ander gelijk geven: groot gelijk!

21 januari 2015 - Bij onderlinge samenwerking wordt de vaardigheid luisteren (zwaar) onderschat. Het gaat meer over ‘feedback geven’ dan over ‘feedback ontvangen’; ‘de zwijgers moeten spreken’, minder over ‘de sprekers mogen zwijgen’. Dat stelt Gerrie Vogels.

Vogels: "Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Zoals bij Ruud. Binnen zijn team is hij degene die nauwelijks praat. Stilzwijgend is hij aanwezig. En dan bedoel ik zowel stilzwijgend, als aanwezig. Als Ruud praat, dan wordt het stil. Want iedereen weet: als hij iets zegt, dan zégt hij ook wat. 


Als luisteren de sleutel tot verbeterde samenwerking is, dan is het antwoord nabij. Niet dat actief luisteren gemakkelijk is. Ga maar eens na hoe vaak mensen het onderwerp van gesprek naar zichzelf toetrekken; nauwelijks kunnen wachten tot de ander is uitgepraat, omdat dringend eigen standpunten moeten worden verkondigd."

Ego 
Om actief te luisteren moet het ego even opzij, aldus Vogels. "Het gaat tenslotte niet om u, om wat u vindt, weet of ervaart. Actief luisteren gaat om de ander. Dat wil zeggen: om de boodschap die de ander aan u heeft. En om die te kunnen ontvangen en echt te horen, moet u even alles van uzelf opzij zetten. Inclusief de superman/ superwoman in u: het ego.
Een vorm van uw ego opzij te schuiven, is door de ander gelijk te geven. ‘Easier said than done’. Tenslotte wilt u liever gelijk krijgen dan geven. Het is gemakkelijk wanneer de ander precies zegt wat u ook vindt. En wordt moeilijker naarmate u het niet eens bent met de ander of geraakt bent. Omdat u -om gelijk te kunnen geven- echt bezig moet zijn met dat wat de ander nu eigenlijk zegt. Actief luisteren dus."
 
Oprecht gelijk
Vogels: "Het helpt wanneer u zoekt naar het gedeelte waarin u de ander oprecht gelijk kunt geven. Wanneer u een totaal andere mening hebt bijvoorbeeld. Of de toon van de boodschap zodanig is dat u afhaakt, eigenlijk niet meer wilt luisteren. Waarin kunt u de ander gelijk geven?
Ga eens na in gesprekken die wat lastiger zijn: waarin geef ik de ander op dit moment gelijk? Dat kan bijvoorbeeld de inhoud van de boodschap zijn, of een gedeelte daarvan. Maar het kan ook iets anders zijn. Zoals de timing van de boodschap. Of het feit dat iemand überhaupt zegt wat hij te zeggen heeft. En spreek dat ook uit, met zoveel woorden: u hebt gelijk dat….
U zult merken dat het gesprek een positieve wending krijgt."
 
Vraag het gratis eBook aan: ‘Waarom teamproblemen blijven bestaan en hoe dit te doorbreken’ op vogelsorganisatieadvies.nl  

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De kracht van Storytelling: langdurig binden & boeien
 Vier tips om te zorgen dat mensen naar elkaar luisteren in een vergadering
 Luisterend oor belangrijker dan financiële beloning
 Belangrijkste activiteit van bedrijven op Facebook? Luisteren!
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10