Verpakkingen voor e-retail doorspekt met technologische innovaties
19 januari 2015 -
Tijdens de Webwinkel Vakdagen op 21 en 22 januari presenteert de Expertgroep Verpakken, een initiatief van Thuiswinkel.org, NVC Nederlands Verpakkingscentrum en Bunzl Retail & Industry, van Shopping2020 haar handboek over de belangrijkste trends in online verpakken.
In het handboek staan concrete aanbevelingen voor online retailers om hun verpakkingsproces klaar te stomen voor de toekomst. De belangrijkste conclusies:
- duurzaam verpakken wordt een must;
- er is nog meer te halen uit verpakkingen als marketingtool;
- technische innovaties hebben een grote impact op verpakkingen voor e-commerce.
Visie op verpakken
Het afgelopen jaar heeft de Expertgroep Verpakken gewerkt aan haar visie op de rol van verpakken in e-commerce. Brigitte van den Boogaard van Bunzl Retail & Industry, gastvrouw van de expertgroep: "We zien een groot aantal innovaties die in de (nabije) toekomst een rol zullen spelen in online retailverpakkingen. Denk aan het optimaliseren van het verpakkingsproces door ultradunne transportfolies en dozen die per stuk op maat worden geproduceerd. Maar we verwachten ook dat retailers kunnen profiteren van innovaties als contactloze communicatie via NFC-technologie, betere koelverpakkingen voor voedingsmiddelen en medicijnen, het gebruik van drones voor transport en 3D-printing."
Verpakking als marketingtool
"Een van onze aanbevelingen voor online retailers is om niet alleen te kijken naar de prijs van verpakkingsmateriaal, maar naar de ‘total cost of shipment’. Daarbij hoort bijvoorbeeld ook het omgaan met retouren en verpakkingen zo klantvriendelijk mogelijk maken," vertelt Van den Boogaard. Uit onderzoek dat marktonderzoeksinstituut GfK in opdracht van Shopping2020 uitvoerde onder 330 (online) retailers, blijkt dat zij het inzetten van de verpakking als marketing tool de grootste uitdaging vinden. "Retailers erkennen het belang van de customer journey en de ‘unboxing experience’, maar weten nog niet goed hoe dit – zonder te veel extra kosten – in te zetten. Dat biedt kansen voor creatieve verpakkingsontwerpers en marketingspecialisten."
Duurzaam verpakken verplicht
Het Nederlandse bedrijfsleven wordt door de overheid verplicht de komende jaren steeds duurzamer te verpakken. Een opvallende conclusie uit het GfK-onderzoek is dat online retailers het belang van duurzaamheid in verpakkingen wel zien, maar niet of nauwelijks bereid zijn er extra in te investeren. Van den Boogaard: "De branche kan er niet meer omheen; duurzamer verpakken wordt de standaard. Begrijpelijk dat retailers huiverig zijn voor de extra kosten die hier mogelijk mee gemoeid zijn, maar het betekent dat zowel verpakkingsexperts als retailers moeten nadenken over slimme en duurzame oplossingen."
Checklist
De Expertgroep Verpakken geeft in haar handboek diverse tips en adviezen waar online retailers direct mee aan de slag kunnen. Ook is er een handige checklist voor het kiezen van de juiste verpakking en verpakkingsproces. De checklist gaat in op vragen als: waar moeten retailers op letten bij het selecteren van verpakkingsmateriaal, welke criteria zijn belangrijk voor kostbare, breekbare en gevaarlijke producten, en welke vragen kunnen retailers verwachten als ze in gesprek gaan met een verpakkingsexpert?
Duurzaamheid en MVO voert nou denk ik al een decennia de boventoon, natuurlijk ligt er nadruk op. Waar ik meer in geďnteresseerd ben is wat voor technologische innovaties we kunnen verwachten. Kan dit verder toegelicht worden?