zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verpakkingen voor e-retail doorspekt met technologische innovaties

19 januari 2015 - Tijdens de Webwinkel Vakdagen op 21 en 22 januari presenteert de Expertgroep Verpakken, een initiatief van Thuiswinkel.org, NVC Nederlands Verpakkingscentrum en Bunzl Retail & Industry, van Shopping2020 haar handboek over de belangrijkste trends in online verpakken.

  


In het handboek staan concrete aanbevelingen voor online retailers om hun verpakkingsproces klaar te stomen voor de toekomst. De belangrijkste conclusies:
- duurzaam verpakken wordt een must;
- er is nog meer te halen uit verpakkingen als marketingtool;
- technische innovaties hebben een grote impact op verpakkingen voor e-commerce. 

Visie op verpakken
Het afgelopen jaar heeft de Expertgroep Verpakken gewerkt aan haar visie op de rol van verpakken in e-commerce. Brigitte van den Boogaard van Bunzl Retail & Industry, gastvrouw van de expertgroep: "We zien een groot aantal innovaties die in de (nabije) toekomst een rol zullen spelen in online retailverpakkingen. Denk aan het optimaliseren van het verpakkingsproces door ultradunne transportfolies en dozen die per stuk op maat worden geproduceerd. Maar we verwachten ook dat retailers kunnen profiteren van innovaties als contactloze communicatie via NFC-technologie, betere koelverpakkingen voor voedingsmiddelen en medicijnen, het gebruik van drones voor transport en 3D-printing."
 
Verpakking als marketingtool
"Een van onze aanbevelingen voor online retailers is om niet alleen te kijken naar de prijs van verpakkingsmateriaal, maar naar de ‘total cost of shipment’. Daarbij hoort bijvoorbeeld ook het omgaan met retouren en verpakkingen zo klantvriendelijk mogelijk maken," vertelt Van den Boogaard. Uit onderzoek dat marktonderzoeksinstituut GfK in opdracht van Shopping2020 uitvoerde onder 330 (online) retailers, blijkt dat zij het inzetten van de verpakking als marketing tool de grootste uitdaging vinden. "Retailers erkennen het belang van de customer journey en de ‘unboxing experience’, maar weten nog niet goed hoe dit – zonder te veel extra kosten – in te zetten. Dat biedt kansen voor creatieve verpakkingsontwerpers en marketingspecialisten."

Duurzaam verpakken verplicht
Het Nederlandse bedrijfsleven wordt door de overheid verplicht de komende jaren steeds duurzamer te verpakken. Een opvallende conclusie uit het GfK-onderzoek is dat online retailers het belang van duurzaamheid in verpakkingen wel zien, maar niet of nauwelijks bereid zijn er extra in te investeren. Van den Boogaard: "De branche kan er niet meer omheen; duurzamer verpakken wordt de standaard. Begrijpelijk dat retailers huiverig zijn voor de extra kosten die hier mogelijk mee gemoeid zijn, maar het betekent dat zowel verpakkingsexperts als retailers moeten nadenken over slimme en duurzame oplossingen."

Checklist
De Expertgroep Verpakken geeft in haar handboek diverse tips en adviezen waar online retailers direct mee aan de slag kunnen. Ook is er een handige checklist voor het kiezen van de juiste verpakking en verpakkingsproces. De checklist gaat in op vragen als: waar moeten retailers op letten bij het selecteren van verpakkingsmateriaal, welke criteria zijn belangrijk voor kostbare, breekbare en gevaarlijke producten, en welke vragen kunnen retailers verwachten als ze in gesprek gaan met een verpakkingsexpert? 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Bedrijfsleven moet meer doen tegen zwerfafval’
 Een goede verpakking levert geld op
 Meer verkopen? Stop gewone producten in mooie verpakkingen
 Nederlanders in top vijf grootste online shoppers in Europa
 
 
reacties
 
Footballshop - Youri  |   | 
16-04-2015
 | 
12:41 uur
Duurzaamheid en MVO voert nou denk ik al een decennia de boventoon, natuurlijk ligt er nadruk op. Waar ik meer in geďnteresseerd ben is wat voor technologische innovaties we kunnen verwachten. Kan dit verder toegelicht worden?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10