zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vertrouwen in woningmarkt vlakt af

12 januari 2015 - Het vertrouwen dat consumenten in de woningmarkt hebben vlakt af en blijft iets boven de neutraalwaarde steken. De stand van de Eigen Huis Marktindicator eindigt in december op waarde 105, waarbij 100 de neutraalwaarde is.

Na het dieptepunt in het consumentenvertrouwen in december 2012 steeg de Eigen Huis Marktindicator bijna twee jaar achtereen. Nu echter is er een einde gekomen aan de snelle groei van het vertrouwen.



Positieve prikkels uitgewerkt
De combinatie van de voortdurend dalende hypotheekrente, een fors lager prijsniveau van woningen en een snel herstellend vertrouwen gaven de woningmarkt in het afgelopen jaar vleugels. De positieve verwachtingen van mensen voor het komende jaar zijn echter afgevlakt. Veel mensen hebben het gevoel dat de hypotheekrente niet heel veel verder zal dalen en zien dat de huizenprijzen op sommige plaatsen alweer stijgen. Ook ten aanzien van de eigen financiële situatie en het herstel van de economie ontwikkelen de verwachtingen zich minder positief.

Wel willen kopen, maar of dat lukt?
Steeds meer mensen staan positief tegenover het kopen van een huis. Maar of kopen lukt, is de vraag. De mogelijkheden om een hypotheek af te sluiten zijn dit jaar weer verder beperkt. De groep Nederlanders die de betaalbaarheid van koopwoningen woning ziet verbeteren, neemt sterk af. In april 2014 zag nog ruim 70 procent van de Nederlanders de betaalbaarheid van koopwoningen verbeteren, afgelopen december daalde dat percentage naar minder dan 40 procent. Maar vooral door de lage hypotheekrente vindt een meerderheid van de bevolking (55 procent) nog steeds dat het een gunstige tijd is om een huis te kopen. Ook het feit dat hypotheekverstrekkers nog steeds de voorkeur geven aan een vast arbeidscontract, is voor het realiseren van de koopwens van velen een belangrijke belemmering.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Woningprijzen stijgen verder door in 2015
  Woningverkopen stijgen, en niet alleen in Amsterdam
 Vertrouwen woningmarkt stijgt maar is gevoelig voor tegenvallers
 Starterslening brengt woningmarkt in beweging
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10