Waarom gebruikerservaring een belangrijk onderdeel vormt van uw mobiliteitsstrategie
12 januari 2015 -
Het is geen geheim dat mobiliteit en BYOD de manier waarop mensen werken en organisaties hen daarbij ondersteunen behoorlijk hebben veranderd.
Er bestaan echter hardnekkige misverstanden over deze ontwikkelingen: mobiliteit is veel meer dan werknemers op afstand toegang bieden tot bedrijfsmiddelen en mobiele devices worden door veel bedrijven ten onrechte gezien als ‘gadgets’. Dat stelt Peter van Leest, Country Manager Nederland van Citrix, die deze als volgt schreef: "Daarmee doet u smartphones en tablets tekort: ze worden tegenwoordig voor bijna elke professionele toepassing gebruikt en kunnen de productiviteit verhogen. Daarom is het hoog tijd voor een mobiliteitsstrategie; als uw organisatie daar nog niet over beschikt, dan is het verstandig om daar nu over na te gaan denken."
Uitdagingen
Van Leest: "De implementatie van een mobiliteitsstrategie brengt nog wel een aantal uitdagingen met zich mee voor de IT-afdeling. Om medewerkers optimaal gebruik te kunnen bieden van hun mobiele devices, is het belangrijk dat de IT-afdeling hen de mogelijkheid biedt om naadloos en eenvoudig toegang te krijgen tot hun apps en data – op elk soort apparaat. Werknemers verwachten op het werk dezelfde vrijheid en gebruiksgemak als ze in hun privéleven hebben.
Gebruikservaring is daarmee misschien wel het belangrijkste onderdeel van elke mobiliteitsstrategie. Door de behoeften en voorkeuren te inventariseren, kunt u inspelen op de wensen die er zijn, wat op de lange termijn tijd en geld bespaart. Dit voorkomt extra inspanningen van de IT-afdeling, maakt uw organisatie productiever en efficiënter en zorgt voor tevreden werknemers."
Onverwachte functionaliteiten
Van Leest: "Voor een optimale gebruikerservaring is het belangrijk om goed na te denken over manieren waarop u werknemers meer kunt bieden dan ze verwachten en functionaliteiten beschikbaar kunt stellen waar ze zelf misschien niet eens aan dachten." Zo kunt u:
Werknemers op ieder device toegang geven tot hun apps en data met volledig gepersonaliseerde instellingen, zodat ze meteen aan de slag kunnen;
Werknemers meer zelf laten doen, door te zorgen voor zelfbedieningsbeheer voor elke app die ze gebruiken (gehost, mobiel of SaaS). Via een eigen app store van uw bedrijf hoeven ze zich maar één keer aan te melden en kunnen ze elke applicatie op al hun devices gebruiken;
Gebruikers voorzien van gedeelde thin clients of andere zakelijke devices waar ze eenvoudig naar kunnen overschakelen wanneer bepaalde apps (om veiligheidsredenen) zijn uitgeschakeld op hun eigen toestel;
De toegestane functionaliteit van devices definiëren per app, zodat mensen voor sommige apps nog steeds gebruik kunnen maken van de camera, printen en lokale dataopslag, zelfs als de IT-afdeling die functies voor andere apps moet uitschakelen;
Het eenvoudig maken om bestanden te delen te synchroniseren op ieder device en om data te delen met derden, door het sturen van een link.
Strategie in overleg
Van Leest: "Door uw mobiliteitsstrategie te ontwikkelen in overleg met gebruikers, kunt u goed inspelen op hun behoeften. Pas als u weet welke verwachtingen er leven bij het personeel kunt u bepalen aan welke verwachtingen de IT-afdeling moet voldoen. Dit kan zijn door het beveiligen van apps en data, de netwerktoegang te controleren en het voldoende beheren van devices."