Wordt 2015 het jaar van online samenwerken in de financiële branche?
8 januari 2015 -
De term online samenwerken met klanten gonst al enkele jaren in de financiële wereld. Professionals uit deze branche zien deze trend veelal als een positieve ontwikkeling.
"Dat hoor ik niet alleen als ik om de tafel zit met klanten, maar dat is ook gebleken uit het onderzoek dat we het afgelopen jaar hebben gedaan," stelt Serge Leclercq, commercieel directeur van Hyarchis. Toch blijkt uit datzelfde onderzoek dat er best nog wat slagen gemaakt kunnen worden. De hypothekenbranche loopt voorop, daarentegen is de bankensector juist minder ver. "Het is belangrijk dat alle organisaties uit de financiële wereld snel doorpakken. Alleen organisaties die online samenwerken met klanten als een tweede natuur hebben, zijn verzekerd van een succesvol bestaan." Om 2015 met een frisse start te beginnen, de top drie voordelen van online samenwerken met klanten op rij.
#1 Tijdwinst
Leclercq : "Tijdwinst is een belangrijk voordeel van online samenwerken met klanten. Het is het effect van een keten aan gevolgen. Door online samenwerken kunnen zowel de professionals als de klanten efficiënter met elkaar samenwerken. Vele handmatige processen worden geminimaliseerd of zelfs geëlimineerd. Hierdoor krijgen professionals meer tijd om zich te richten op andere zaken; zoals het tevreden houden van klanten. Uit het onderzoek van Hyarchis blijkt dan ook dat dit het meest genoemde voordeel is onder professionals."
#2 Plaats- en tijdonafhankelijk werken
Leclercq: "U kent het wel. U rijdt naar huis en herinnert zich plots dat er nog een aantal zaken voor een bepaalde klant geregeld moeten worden. Als online samenwerken met klanten mogelijk is, kunnen professionals dit eenvoudig thuis regelen. Immers, alles is altijd beschikbaar en bereikbaar. Daarnaast kunnen klanten natuurlijk ook vanaf elk device en elke plek bijvoorbeeld hypotheekzaken regelen. Uiteraard heeft dit ook weer een positief effect op de efficiency binnen bedrijven."
#3 Een blije klant
Leclercq: "Niet op de laatste plaats: van online samenwerken worden klanten blijer. De tevredenheid gaat met stappen omhoog als klanten zien dat het grootste deel van het aanvragen van een hypotheek online kan. Of als zij – desnoods ’s nachts – documenten kunnen uploaden door het maken van een foto met een smartphone. Daarnaast is het zo dat als een klant ziet dat zijn proactieve houding direct invloed heeft op een proces, hij sneller positief is over uw bedrijf. En niet onbelangrijk, tevreden klanten zijn een groot deel van uw bestaansrecht."
Gaat het gebeuren?
Gaat het in 2015 gebeuren? Stappen financiële organisaties massaal over naar online samenwerken met klanten? Leclercq: "Massaal zal het niet gebeuren, maar ik weet zeker dat er een stijgende lijn zal zijn. Bedrijven kunnen er echt niet meer om heen, dat voelt en ziet iedereen. Nu de stap nog zetten naar daadwerkelijke actie. Ik zie het wel gebeuren in 2015."