Drie IT-trends voor 2015: mobiel betalen, data en BYOA & BYOD
7 januari 2015 -
Met het nieuwe jaar voor de boeg, heeft Ved Sen, hoofd Mobile, Social & Sensors bij Cognizant, gekeken naar de technologische trends voor 2015. Sommige trends kennen we al langer, maar zullen zich de komende jaren verder ontwikkelen.
Hier volgen drie belangrijke trends en het verloop van deze trends in 2015.
1. De ontwikkeling van mobiel betalen
Ook al is mobiel betalen niets nieuws meer, de technologie zorgt voor een groot keerpunt in betalingen. Mobiele betalingen vormen de kern van de snel ontwikkelende ‘hyper-connected’ wereld. Volgens een onderzoek door Juniper Research zal de wereldwijde markt voor digitale betalingen neerkomen op jaarlijks 4,7 biljoen dollar in 2019. Dit is bijna het dubbele van de 2,5 biljoen dollar die verwacht werd voor 2014. Om deze verwachting waar te maken, moeten organisaties de mogelijkheid hebben om op een betrouwbare en veilige manier gebruik te maken van Near Field Communication (NFC) voor contactloos betalen. De stap van Apple naar mobiel betalen is waarschijnlijk een aanmoediging voor andere bedrijven en kleinere start-ups om het komende jaar te volgen.
Naast toenemende concurrentie op het gebied van mobiele betalingen, moeten nieuwkomers en gevestigde spelers de opkomende regelgeving op het gebied van (mobiel) betalen goed in de gaten blijven houden. Zo streeft de nieuwe Payment Services Directive in de EU er bijvoorbeeld naar om de authenticiteit van klanten vast te stellen bij digitale betalingsregelingen.
In 2014 heeft Cognizant een onderzoek gedaan met de titel ‘The Changing Face of Payments’. Dit was een onderzoek naar de toekomst van betalingen en wees uit dat de onderdelen ‘mobiel’, ‘beveiliging’ en ‘regelgeving’ de belangrijkste factoren voor de veranderende betalingsindustrie zijn. In 2015 zal mobiel betalen zich onder andere op deze factoren blijven ontwikkelen.
2. Verbeterde datamodellen
Sommigen vinden Big Data een revolutie voor het digitale tijdperk, terwijl anderen spreken van een ‘buzzwoord’. Toch blijft Big Data een trend en dit zullen steeds meer bedrijven zich in 2015 realiseren. Uit een onderzoek van ‘Centre for European Strategy Foundation’ genaamd ‘Big and open data in Europe’, blijkt dat data-gedreven oplossingen €206 biljoen kunnen opleveren in 2020 in extra bruto binnenlands product. Dit is vergelijkbaar met de economische groei binnen de EU in een volledig jaar.
De zorgen over veiligheid en het potentiële verlies van data, zorgen er voor dat steeds meer bedrijven op zoek gaan naar een geschikte analyse-technologie die in staat is om bruikbare informatie uit grote hoeveelheden data te halen. In de toekomst zullen bedrijven zich realiseren dat Big Data geen ‘buzzwoord’ is, maar een strategische kans met groeipotentieel. Bedrijven zullen zich aan deze ontwikkeling aanpassen door nieuwe functies te creëren, zoals een Chief Data Officer (CDO).
3. BYOA (Bring Your Own Apps) verandert bedrijfscultuur
Werknemers gebruiken steeds vaker hun eigen laptop, tablet en telefoon voor zakelijke werkzaamheden. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van eigen apps. Dit verandert hoe bedrijven hun bedrijfsprocessen vormgeven. Organisaties moeten bepalen hoe ze betrokkenheid van medewerkers kunnen stimuleren, bijvoorbeeld door middel van apps voor kostenbeheer en urenregistratie. Verder wordt Mobile Back-end as a Service (MBaaS) steeds vaker gebruikt door bedrijven voor het implementeren van apps.
Daarnaast maken werkdagen van negen tot vijf, kantoren en de bijhorende werkstijl plaats voor een nieuwe manier van werken. Bedrijven die voorop lopen, halen de beste medewerkers binnen, ongeacht waar zij zich bevinden. Back-office activiteiten en routineprocessen worden daarentegen uitbesteed aan overal aanwezige online dienstverleners.
Technologieën die nog meer invloed hebben op organisaties zijn sensoren, IoT, M2M-technologiën en health-analytics, inclusief wearables. Daarentegen zullen traditionele IT-processen vervangen worden door nieuwe ‘disruptive’ technologieën.
Nu SMAC (Sociaal, Mobile, Analytics en Cloud)-technologieën in steeds meer bedrijfsprocessen zijn geïntegreerd, werken werknemers regelmatig met iPads, software in de cloud, analytics en ‘social connections’. Daardoor wordt flexibiliteit, mobiliteit en werken waar en wanneer je maar wilt, steeds gebruikelijker. Het is voor organisaties niet meer nodig om zich te vestigen op de locatie waar de beste kandidaten zich bevinden. Dit is een enorme kans voor organisaties om zichzelf en hun toekomst opnieuw uit te vinden. Ook kan er opnieuw gekeken worden naar hoe bedrijven klanten effectiever en efficiënter van dienst kunnen zijn.